دسته‌ها
آرشیو

نشست تخصصی تبیین طرح جامع عفاف و حجاب در ساری

نشست تخصصی تبیین طرح جامع عفاف و حجاب ستاد با حضور مهرداد محمدی دبیر ستاد استان و جمعی از اصحاب رسانه در سالن جلسات دفتر نماینده، ولی فقیه در مازندران برگزار شد.

عکاس(ابراهیم فلاح) منبع: خزرنما

به گزارش روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان مازندران،
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر مازندران به مشکلات و آسیب‌های موجود جامعه بویژه در حوزه عفاف و حجاب پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و اظهار داشت: در این حوزه با ۳ رویکرد کلی مواجه بودیم که یک مورد لغو قانون حجاب و اختیاری کردن آن است؛ رویکرد دیگر ادامه وضع موجود و تجربه‌های گذشته و دیگری که نظر ستاد بر این است، ارائه برنامه و طرح جامع ویژه عفاف و حجاب است که آن را دنبال می‌کند.
محمدی افزود: رویکرد اول به دلیل اینکه حجاب یک واجب شرعی است و بی حجابی گناه علنی محسوب می‌شود و عدم رعایت مساله عفاف و حجاب تبعات نامطلوب دیگری را به دنبال خواهد داشت، قابل اجرا نیست.
وی ادامه داد: متاسفانه وضع حجاب در حدود چهل سالی که از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد روز به روز نابسامان‌تر شده که نشان می‌دهد طرح‌هایی که تا به حال در این حوزه اجرا شده اشکالات و ایراداتی داشته و نمی‌توان به همان روال سابق ادامه داد.
این مسئول اضافه کرد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر با توجه به وظایف ذاتی و موارد قانونی که قانون گذار بر عهده ما قرار داده، با بررسی طرح‌های گذشته، آن‌ها را آسیب شناسی کرده و تلاش نموده با رفع ایرادات، طرحی نو را معرفی نماید تحت عنوان “طرح جامع عفاف و حجاب” که در حال حاضر در معرض دید و نقد آحاد مردم به ویژه نخبگان و اندیشمندان قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه از ۱۵ فروردین ماه امسال طرح جامع عفاف و حجاب در حال اجرا است، اظهار کرد: اولویت اجرای طرح عفاف و حجاب در کشور آسیب‌شناسی، اصلاح اشکالات طرح‌های گذشته و عدم تنش‌زایی آن در سطح جامعه است.
محمدی با طرح این موضوع که برخی افراد معتقدند در حالی که در کشور با مسائل و مشکلات عدیده و دارای اولویتی همچون مسئله اقتصاد و معیشت مواجه هستیم چه ضرورتی دارد که به مساله عفاف و حجاب پرداخته شود؟، اظهار داشت: موضوع عفاف و حجاب جزو موضوعات فوریت دار برای نظام و انقلاب محسوب می‌شود، زیرا موضوعات ضروری و اولویت داری همچون حفظ نظام اسلامی، حفظ حریم مقدس خانواده، حفظ حریم عبودیت، پایبندی به آرمان‌های شهدا، حفظ و صیانت از قانون، حفظ فرهنگ ملی و تمدن ایرانی، برقراری عدالت اجتماعی و … در گرو اهمیت دادن به همین فوریت مسئله عفاف و حجاب است.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر مازندران به اجتماع دشمنان نظام بر موضوع عفاف و حجاب و تلاش برای عادی سازی کشف حجاب در کشور ما اشاره و تصریح کرد: دشمن با اجرای طرح‌های مختلف به دنبال ابتذال فرهنگی و وارد کردن خدشه به نظام و انقلاب اسلامی است تا از این طریق که بعنوان پیشانی و ظاهر نظام اسلامی است، به اهداف دیگر خود برسد.
محمدی خاطر نشان کرد: اگر چنانچه به موضوع عفاف و حجاب بعنوان یکی از فوریت‌های مهم نظام اسلامی کم توجهی شود و حربه‌های دشمنان به عنوان مثال در موضوع هجمه علیه حجاب اجباری در اثر همین کم توجهی‌ها به نتیجه برسد، آن‌ها با رویکرد طلبکارانه به سراغ ضروریات دیگر انقلاب نیز خواهند رفت از جمله قانون اساسی و …
وی با بیان اینکه معتقدیم می‌بایست با مردمی‌سازی به حفظ ارزش‌های نظام بپردازیم، عنوان کرد: طرح جامع عفاف و حجاب پس از تبیین توسط مسئولان و صاحبنظران این حوزه برای آحاد مردم، به شکل گام به گام و مستمر در شهر‌های کوچک و کلان شهر‌ها بصورت منطقه‌ای و محلات اجرا می‌شود و با کمک مسئولان و دغدغه‌مندان به سراسر کشور تسری پیدا خواهد کرد.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر مازندران به شایعات منتشر شده در فضای مجازی در خصوص معین نمودن جریمه برای افراد به نام طرح عفاف و حجاب واکنش نشان داد و ضمن کذب خواندن این مطالب، بیان داشت: این طرح بدنبال آن است که با استفاده از قانون بتواند این موضوع را دنبال کند.
محمدی با بیان اینکه این طرح نیازمند یک سری الزامات قانونی است، گفت: یکی از الزامات این است که همین موارد قانونی که در قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر بدان اشاره شده به صورت کامل اجرایی شود.
وی حمایت قانونی و حاکمیتی در اجرای طرح عفاف و حجاب و امر به معروف و نهی از منکر را یکی از پشتوانه‌های اصلی عنوان و ادامه داد: ضرورت اجرای طرح عفاف و حجاب به تمام دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌های دولتی، غیردولتی و بانک‌ها ابلاغ شده است.
وی با اشاره به اینکه برخی قوانین در حوزه امر به معروف و نهی از منکر و عفاف و حجاب باید اصلاح شود، یادآور شد: لازم است کمیسیون‌های فرهنگی، امنیت ملی و قضایی چند بند به قوانین موجود اضافه کنند تا راهبری طرح به درستی اجرا شود.
محمدی با اعلام اینکه در اجرای طرح جدید عفاف و حجاب، بدحجابی جرم محسوب نمی‌شود بلکه تخلف تلقی شده و فرد متخلف جریمه خواهد شد، گفت: قانون فعلی کشور در حوزه عفاف و حجاب در عمل غیرقابل اجرا و در واقعیت جامعه، غیر منطقی است؛ لذا در طرح سـتاد، بدحجاب مجرم نامیده نمی‌شود بلکه یک متخلف است و جرم بدحجابی برای این افراد به تخلف تبدیل می‌شود.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر مازندران با بیان اینکه ستاد خواستار این است تا تخلف بدحجابی در قانون بصورت واضح مشخص شود، تاکید کرد: می‌بایست حتماً مسئولیت این حوزه نیز به طور مشخص اعلام گردد، زیرا بر اساس قوانین ۱۶ دستگاه دولتی متولی زمینه‌سازی، آموزش و اجرای درست عفاف و حجاب هستند، اما در واقع کسی به طور مشخص این مسئولیت را بر عهده نمی‌گیرد.
وی با عنوان این که اگر جامعه به این نقطه برسد که رعایت و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب نیازمند اقناع سازی است، تصریح کرد: یکی از ارکان اثرگذار در جامعه، رسانه‌ها به شمار می‌روند که باید در این زمینه نقد‌های سازنده صورت پذیرد.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر مازندران تاکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر به تعبیر مقام معظم رهبری پیشنهاد و انتقاد سازنده است و می‌توان نسبت به اصلاح امور اقدام کرد و با احیای این فریضتین سطح معنویت جامعه ارتقا خواهد یافت.
محمدی با اشاره به این که نهی از منکر نیز یک اعتراض محسوب می‌شود، گفت: اگر جامعه این مسئله را به عنوان ارزش اجتماعی بپذیرد در ارتقای معنویت جامعه نقش بسزایی دارد.

زهرا رضایی مسئول اداره عفاف، حجاب و خانواده ستاد امر به معروف و نهی از منکر مازندران در این نشست به تبیین طرح جامع عفاف و حجاب پرداخت و عنوان کرد: فواید عفاف و حجاب باید برای آحاد مردم تبیین گردد.
مسئول عفاف و حجاب ستاد امر به معروف مازندران با تشریح طرح جامع عفاف و حجاب، اظهار کرد: توامانی کار فرهنگی و اجرایی در حوزه عفاف و حجاب اثرگذاری موثرتری خواهد داشت، زیرا کار اجرایی بدون کار فرهنگی، بی محتواست و کار فرهنگی نیز بدون کار اجرایی، ماندگار نخواهد بود؛ به همین دلیل در طرح ستاد این دو توامان انجام خواهند شد.
رضایی عدم تنش زایی در این طرح را یکی از شاخصه‌های مهم آن برشمرد و عنوان داشت: در گذشته مواجهه مستقیم مجریان با بانوان بدحجاب گا‌ها موجب ایجاد تنش و حتی درگیری می‌شد، اما این طرح به گونه‌ای تدوین شده که برای اجرایی نمودن آن، حتی الامکان از مواجهه مستقیم با مردم خودداری می‌شود و مسئولین دستگاه‌های دولتی، اصناف، کسبه، بازاریان و حتی عابرین پیاده و وسایل نقلیه، خود مجری قانون می‌شوند و بعنوان یک ارزش اجتماعی نسبت به رعایت آن اقدام می‌نمایند.
وی همه جانبه بودن و جامعیت داشتن این طرح را نیز یکی دیگر از نقاط قوت طرح خواند و تصریح کرد: این طرح در تمام عرصه‌هایی که یک خانم بدحجاب، ممکن است ظهور و بروز داشته باشد، اجرا خواهد شد که بعنوان مثال می‌توان بصورت گام به گام دستگاه‌های دولتی، اماکن تجاری و خدماتی، مراکز آموزشی، وسایل نقلیه، معابر و اماکن عمومی، فضای مجازی و … اشاره نمود.
مسئول عفاف و حجاب ستاد امر به معروف مازندران ضمانت اجرایی برای پیاده سازی طرح‌های اینچنینی را از ضروریان غیر قابل انکار خواند و افزود: مصوبات ۸۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی و ۴۲۷ شورای فرهنگ عمومی، به عنوان سند‌های بالادستی این طرح قانونمند بوده و ضمانت اجرایی آن محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه بالاترین مقام هر دستگاه مسئول اجرای این طرح در مجموعه تحت امر خود است، افزود: جریمه اجرا نشدن طرح عفاف و حجاب در دستگاه‌ها و نهادها، کاهش و حذف بودجه رفاهی آن دستگاه است.
رضایی با اشاره به اینکه حجاب واجب شرعی است و حدود آن نیز در قرآن مشخص شده است، اظهار کرد: زیر پا گذاشتن حجاب به نوعی توهین به فرامین الهی و آیات قرآن است.
وی به اقدامات همه جانبه دشمنان به ویژه با راه اندازی کمپین‌های مختلف در رسانه‌ها اشاره و عنوان داشت: اگر نه به حجاب اجباری را به رسمیت بشناسیم، بی‌حجابی و بی عفتی در جامعه رونق گرفته و به دنبال آن باید پذیرایی ازدواج سفید، همجنس‌گرایی، ازدواج با حیوانات و به منجلاب رفتن عفت عمومی و ارزش‌های دینی همچون جامعه غرب باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *