مراسم رونمایی از کتاب «رازِ آواها» و سهآلبوم شنیداری «انارتِتی»، «روجین» و «گاتهگاته»(کتاب صوتی) به همت شرکت فرهنگیهنری نسیم مهرآوا و نشر نُت در سالن آمفیتئاتر سلمان هراتی ساری برگزار شد.
عکاس(عرفان غفوری) منبع: خزرنما
مراسم رونمایی از کتاب «رازِ آواها» و سهآلبوم شنیداری «انارتِتی»، «روجین» و «گاتهگاته»(کتاب صوتی) به همت شرکت فرهنگیهنری نسیم مهرآوا و نشر نُت در سالن آمفیتئاتر سلمان هراتی ساری برگزار شد.
به گزارش واژهروز، این مراسم که با استقبال هنرمندان و هنردوستان مواجه شد؛ شامل بخشهای مختلفی از جمله شعرخوانی شعبان نادری رجه و حسن علینژاد، اجرای موسیقی بومی توسط خوانندگان و نوازندگان آلبوم انارتِتی و همچنین امیری و طالباخوانی استاد حسین علمباز به همراه کمانچهنوازی سامان نوروزیان بود.
محمد غلامی مدیرعامل شرکت فرهنگیهنری نسیم مهرآوا در بیستمین سال تأسیس این شرکت با اظهار خوشحالی از استقبال پرشور فرهیختگان از این مراسم رونمایی تصریح کرد: اگرچه همنسلان من همچنان علاقهمند به موسیقی و فرهنگ بومی هستند؛ باید با این واقعیت هم روبرو شد که فاصلهای چند دههای ایجاد شده است و علایق و سلایق جوانان امروزی به مسیر دیگری رفته است.
از فعالین این حوزه تقاضا میکنم آثاری تولید کنند که علاوه بر حفظ فخامت و اصالت که بایستهی موسیقی بومی است مولفههایی داشته باشد که نسل جوان نیز به موسیقی فولکلور جذب شوند.
غلامی افزود: متاسفانه جشنوارهی موسیقی بومی البرزنشینان لیلم با هدف گسترش فرهنگ و هنر بومی مازندران، کشف و پرورش استعدادهای ناشناخته، ایجاد نشاط اجتماعی و رونق گردشگری بومی پس از سهدوره برگزاری با وقفهای چهارساله مواجه شده است.
امیدواریم بتوانیم در سال آینده با کمک فرهنگدوستان این جشنواره را برگزار کنیم.
در ادامهی این مراسم رونمایی استاد فضلالله دهقان گفت: تاثیر جشنوارهی لیلم در حفظ و اعتلای موسیقی فولکلوریک مازندران قابل چشمپوشی نیست.
امیدوارم این اتفاق خوب تکرار شود. دهقان افزود: استاد احمد محسنپور با گروه روجا برای نخستین بار از همنشینی سازهای مازندرانی در کنار هم در فرهنگخانهی مازندران استفاده کردند و این حرکت موثر بعدها مرسوم شد و موسیقی مازندران را به مسیر جدیدی وارد کرد.
سرپرست گروه موسیقی نیما در اهمیت ساز لِلهوا اظهار کرد: لِلهوا در زندگی گالشها جاری بوده و خوشبختانه با توجه به ماندگاری این شغل همچنان روایتگر احساسات و زندگی مردمان این بوم است.
در این مراسم کتاب پژوهشی «رازِ آواها» بازشناسی و ریشهیابی برخی ترانهها، سازها و منظومههای تبری که توسط ناشر تخصصی فرهنگ و هنر، «نشر نُت» و به کوشش محمدابراهیم عالمی منتشر شد؛ رونمایی شد.
دکتر اسدالله عمادی پس از تبریک به محمدابراهیم عالمی بهخاطر این پژوهش ارزندهاش اضافه کرد: خوبی پژوهشهای آقای عالمی این است که به موضوعات جدیدی اشاره میکند و با نگاهی تازهتر به سراغ مسائل میرود و به قلمروی تازه پا میگذارد.
استاد عمادی از بیست سال فعالیت شرکت فرهنگیهنری نسیم مهرآوا قدردانی کرد و ادامه داد: قدیمیترین سفالینهای که در بینالنهرین کشف شد سفالینهی تنبورنواز بوده جرج فارمر میگوید این سفالینه برای اقوامی در جنوب دریای کاسپین است.
در مراسم رونمایی از کتاب رازِ آواها محمدابراهیم عالمی اظهار داشت: بزرگترین پشتیبان فرهنگ و هنر مردماند آنها هستند که به هنر اعتبار میبخشند و ما هنرمندان بیمردم هیچیم.
محمدابراهیم عالمی مؤلف کتاب «رازِ آواها» ضمن تاکید بر اهمیت نگاه نو در پژوهشهای حوزهی موسیقی بومی تصریح کرد: برای رشد و بالندگی فرهنگ بومی و بهطور خصوصیتری موسیقی فولک باید به زوایای جدیدی از آن پرداخت مخاطب باید باهوش باشد و با دقت بیشتری نظرات را بررسی کند.
شاید بعضیها بگویند مثلاً چرا در راز آواها آمده در «لَلِهوا» «وا» به معنی باد نیست و به معنی آواست؛ اینکه فلانی چه گفته است مهم نیست؛ مخاطب باید، باتوجه به «فَکتها» و دلایل، درست را از نادرست تمیز دهد.
آقننه به معنی مادربزرگ نیست، ورساقی به معنی کنار ساقی نیست و…. در بخش پایانی این مراسم از صاحبان اثر و عوامل آلبومهای شنیداری «روجین»، «انار تِتی» و «گاتهگاته» و مؤلف کتابِ «رازِ آواها» و همچنین بهطور ویژهای از اسماعیل عبدی به پاس بیش از نیمقرن فعالیت در حوزهی موسیقی بومی تجلیل به عمل آمد.
اجرای این برنامه را اشکان جهانآرای برعهده داشت.