دسته‌ها
آرشیو

مراسم تودیع و معارفه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری

مراسم تکریم اسحاق عطایی و معارفه “سید علی علوی” به عنوان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران -ساری برگزار شد.

عکاس(خلیل دردانه) منبع: خزرنما

تقی شعبانیان در  مراسم تودیع و معارفه مدیرکل منابع طبیعی مازندران – ساری که با حضور سیدحسین میرعماد مشاور استان‌های رئیس منابع طبیعی کشور، مدیران استانی و شهرستانی در سالن جلسات اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران برگزار شد اظهار کرد: امروز شاهد مشکلات زیست محیطی و بلایای طبیعی هستیم که علت اصلی آن بی توجهی به منابع طبیعی است.

به گزارش بلاغ،معاون امور جنگل‌ها و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: از بیش از ۳.۴ میلیون هکتار اراضی جنگلی کشور دو میلیون هکتار جنگل‌های هیرکانی در استان مازندران است که باید بگوییم اراضی بسیار کمی است.

این مسئول ادامه داد: برای حفظ منابع طبیعی هیچ کوتاهی از ما پذیرفته نیست و این مهم در قرآن و از سوی مقام معظم رهبری و نیز در قانون بارها تاکید شده است.

شعبانیان گفت: حاشیه خزرنشینان و استان های شمالی کشور وظیفه مضاعفی دارند چرا که دارای جنگل‌های بی‌نظیر هیرکانی هستند و میلیون‌ها سال عمر دارند.

وی عنوان کرد: این جنگل‌ها به لحاظ تنوع ژنتیکی ، زیست محیطی و گونه‌های گیاهی، ثبت میراث ملی شده است.

معاون امور جنگل‌ها و آبخیزداری کشور اعلام کرد: ما باید برای منابع طبیعی مازندران برنامه درستی داشته باشیم که قطعا در کنار این برنامه‌ها مشکلات عدیده نظیر قاچاق چوب و تصرف اراضی داریم.

این مسئول افزود: مدیریت منابع طبیعی یکی از سخت‌ترین مدیریت‌ها در استان مازندران است که در کنار عشق باید تجربه و علم، تعامل با سایر دستگاه‌ها و مردم، را نیز مدنظر قرار داد.

شعبانیان تاکید کرد: قطعا باید آشتی بین مردم و منابع طبیعی شکل بگیرد و این مهم جزو ضعف‌های ما است که باید این تعامل ترمیم شود.

وی بیان کرد: نباید از انتقادات بترسیم و باید از آن‌ها بهره ببریم و انتقادات مردمی بدلیل درک بالای مردم از اهمیت منابع طبیعی به نسبت گذشته است.

معاون امور جنگل‌ها و آبخیزداری کشور اشاره کرد: اگر حفظ منابع طبیعی به فرهنگ عمومی تبدیل شود قطعا بسیاری از چالش‌های فعلی مرتفع خواهد شد.

این مسئول متذکر شد: باید خانواده‌ای به نام منابع طبیعی شکل بگیرد و علیرغم کمبودها با انگیزه بالا به ماموریت خود بپردازید.

در این مراسم، اسحاق عطایی مدیر سابق منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران که در ۱۴ مرداد ماه ۱۳۹۹ معارفه شده بود پس از  ۲۸ ماه فعالیت امروز هشتم آذرماه از سمت خود تودیع و سیدعلی علوی به عنوان مدیرکل جدید منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران معارفه شد.

اسحاق عطایی در این مراسم اظهار کرد: از تمام همکارانی که طی بیش از دو سال با بنده همکاری داشتند قدردانی می‌کنم.

وی افزود: ۸۳ درصد خاک کشور جزو منابع طبیعی است و قطعا تمامی دستگاه‌های اجرایی در تعامل با منابع طبیعی هستند.

مدیرسابق منابع طبیعی مازندران خاطرنشان کرد: ما با هیچ اداره‌ای جز برای اخذ خدمات برای ساختمان‌های خود کاری نداریم اما تمامی دستگاه‌های استان با ما کار دارند چرا که باید از عرصه‌های منابع طبیعی عبور کنند.

این مسئول با بیان اینکه انتظار ما از دستگاه‌های اجرایی حداقل خسارت به عرصه‌های منابع طبیعی است؛ ادامه داد: برخی دستگاه‌ها بدون تعامل و هماهنگی با ما دست به ساخت و ساز و اقدامات عمرانی در عرصه‌های منابع طبیعی می‌زنند که منجر به تخریب منابع طبیعی می‌شوند.

عطایی گفت: شاید تصور می‌شود تنها مردم در تخریب‌ها دخیل هستند اما ما بیشترین تخریب‌ها را از پروژه‌های عمرانی دستگاه‌های اجرایی شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه هر چند ما مانع کار دستگاه‌ها نمی‌شویم اما عملا قوانین به نحوی رقم خورده است که نمی‌توانیم حق منابع طبیعی را بازپس بگیریم؛ عنوان کرد: متاسفانه خسارات وارده نیز جهت ترمیم منابع طبیعی باز نمی‌گردد و ما باید تمهیدات جدیدی را در پیش بگیریم.

مدیرسابق منابع طبیعی مازندران اعلام کرد: باید تمهیدات و قوانین بنحوی باشد که باید برای دستگاه‌های اجرایی در حال اجرای اقدامات عمرانی،  تعهد ایجاد کند.

این مسئول مطرح کرد: یکی از مشکلات عدیده ما در عرصه‌های منابع طبیعی به ناوگان خودرویی ما بر می‌گردد که یکی از الزامات این دستگاه برای انجام ماموریت‌ها است.

سیدعلی علوی مدیرکل جدید منابع طبیعی مازندران نیز در این مراسم اظهار کرد: اساس کار ما حفظ منابع طبیعی و ملی است.

وی افزود: باید این عرصه‌ها را حفظ کنیم و به نسل‌های آینده بسپاریم.

مدیرکل جدید منابع طبیعی مازندران خاطرنشان کرد: باید با ارائه طرح و برنامه‌های متنوع و با حداقل خسارت بهره برده و برای حفاظت از این منابع خدادادی تلاش کنیم.

وی بیان کرد: حفظ عرصه‌های ملی و منابع طبیعی مورد تاکید مقام معظم رهبری باید با تلاش و برنامه محقق شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *