دسته‌ها
آرشیو ساری

بازسازی عملیات والفجر ۸ در باغ موزه دفاع مقدس ساری

به مناسبت هفته دفاع مقدس نمایش و بازسازی عملیات والفجر ۸ در پارک موزه دفاع مقدس ساری اجرا شد.

عکاسان(محمد سلطانی) صداو سیما(غلامرضا رضایی آغوزگله) مهر و(اکبر قاسم پور) هارشین

عملیات والفجر۸ یادآور رشادت رزمندگانی مازندرانی در هشت سال دفاع مقدس امشب در حاشیه رودخانه تجن ساری بازسازی شد.سپاه کربلای مازندران که رزمندگانش حماسه آفرین اصلی عملیات والفجر۸ و فتح بندر فاو بودند، به منظور ترویج و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت برای  نسل جوان ، رزمواره والفجر۸ را در محوطه مرکز فرهنگی پارک موزه دفاع مقدس استان را در ساری بازسازی کرد.

به گزارش ایرنا،طبق بررسی های تاریخی از هشت سال دفاع مقدس بزرگترین اجرای آتش توپخانه ارتش در طول دفاع مقدس از سوی ۵۰ گردان توپخانه نیروی زمینی با شلیک نزدیک به هزار قبضه توپ در عملیات والفجر ۸ انجام شد. ، امشب نیز به یاد حماسه آفرینی این عملیات چندین گلوله توپ که صدای آن همه شهر ساری را فرا گرفت ، شلیک شد .   

عملیات والفجر ۸ در تاریخ بیستم بهمن ۱۳۶۴ در منطقه‌ جنوبی عراق به منظور تصرف شبه جزیره‌ فاو و کسب یک برتری سیاسی به‌طور مشترک توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران و با رمز ” یا فاطمه الزهرا (س) ” اجرا شد و در تاریخ بیست‌ و نهم فروردین ۱۳۶۵ با تصرف شبه جزیره‌ فاو پایان پذیرفت.

لشکر ویژه ۲۵ کربلای مازندران میدان دار عملیات والفجر۸ و فاتح فاو بود و پرچم گنبد امام رضا(ع) با دستان رزمندگان این لشکر بر فراز مناره فاو به اهتزاز درآمد. مهم‌ترین ویژگی لشکر۲۵ کربلا در عملیات والفجر۸، ادغام یک تیپ زرهی و یک تیپ پیاده با این یگان و تبدیل‌آن به لشکر ویژه ۲۵ کربلا بود. از آنجایی که این لشکر بیش از یک سال در هورالهویزه مستقر بود و عملیات‌های آفندی و پدافندی متعددی انجام داده و از آمادگی رزمی بسیار بالای آبی ـ خاکی برخوردار بود، فرمانده کل سپاه پاسداران در طرح عملیات والفجر۸ حساس‌ترین مأموریت این عملیات را به این لشکر واگذار کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *