دسته‌ها
آرشیو خبری مازندران

بازدید استاندار مازندران از نمایشگاه ملی توانمندی‌های روستائیان و عشایر

سید محمود حسینی پور، استاندار مازندران از پنجمین نمایشگاه ملی دستاوردها و توانمندی‌های روستائیان و عشایر در مصلای بزرگ تهران بازدید کرد.

عکاس(دریافتی) منبع: خزرنما

سید محمود حسینی پور، استاندار مازندران در حاشیه بازدید از پنجمین نمایشگاه ملی دستاوردها و توانمندی‌های روستائیان و عشایر، گفت: بسیار خرسندیم از اینکه فرصتی به دست آمد تا در محل این نمایشگاه بزرگ حضور یابیم و از نزدیک حاصل تلاش ها و دستاوردهای تولیدکنندگان و هنرمندان در روستاها را بازدید نماییم. ‎

استاندار مازندران با اشاره به حضور فعال و پر رنگ مازندران در این نمایشگاه، افزود: ۵۰ غرفه از حدود ۱۵۰۰ غرفه این نمایشگاه مربوط به استان مازندران است و انصافاً مجموعه فاخری از تولیدات صنایع دستی، گل و گیاه و محصولات متنوع حاصله از کشاورزی مازندران به ویژه تولیدات محلی روستاهای استان را شاهد بودیم.

استاندار مازندران تصریح کرد: این نشان دهنده ظرفیت‌های بزرگ و نهفته استان مازندران در حوزه صنایع دستی، گردشگری و اقتصاد است که با رعایت مسائل زیست محیطی و مدیریت پسماند در بخش های مختلفی چون انواع فرش، پوشاک، مصنوعات چرمی، مبلمان، صنایع غذایی، کشاورزی و صنایع تبدیلی، صنایع غذایی، خشکبار و ادویه‌جات، صنایع شیلاتی، گیاهان دارویی و زینتی، صنایع دستی، صنایع خلاق فرهنگی، گردشگری و بوم‌گردی در این نمایشگاه حضور پیدا کرد.

حسینی پور با اشاره به شور و نشاط غرفه داران مازندرانی در این نمایشگاه، بیان کرد: نیاز است چنین اشتیاقی در مسئولان و متولیان حوزه های مربوطه استان نیز ایجاد شود تا در اسرع وقت، بسترها و زیرساخت‌های لازم برای توسعه روستاهای مازندران فراهم شود. ایجاد راه های مناسب روستایی، انرژی، تقویت ارتباطات و… جزو ملزوماتی است که منجر به توسعه روستاها خواهد شد.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم نگاه ویژه ای به روستاها و زندگی و اقتصاد روستایی دارد، گفت: یکی از راه های دولت برای رسیدن به اهداف خود، محرومیت زدایی در روستاها با ایجاد اشتغال پایدار است تا روستاییان مجبور نشوند برای کسب درآمد و معیشت بهتر به شهرها مهاجرت کنند. خوشبختانه با آقدامات انجام شده، مهاجرت معکوس به روستاها آغاز شده و بخشی از این شور و هیجان ایجاد شده در روستاها ناشی از همین تولیدات فاخر است.

استاندار مازندران با اعلام اینکه برخی صنایع دستی روستاهای مازندران صرفاً برای مشتریان اروپایی تولید و صادر می شود، افزود: مطمئنا ظرفیت های صادراتی استان در حوزه صنایع دستی به مراتب بیشتر از وضعیت فعلی است و توسعه آن نیاز به حمایت دولت و همدلی همه متولیان دارد.

حسینی پور تصریح کرد: البته سیاستگذاری‌ها در حوزه حمایت از اقتصاد روستایی در دولت سیزدهم انجام شد و اینک نوبت دستگاه های متولی است که آن سیاست ها را اجرایی نمایند. توسعه اقتصاد روستایی محقق نمی شود مگر اینکه دستگاه های متولی از مرحله شعار به مرحله عمل برسند.

وی تاکید کرد: مسائل روستاها با پشت میز نشینی حل نمی‌شود و چاره کار این است که مسئولان برای شناسایی و احصاء مسائل آن ها در روستاها چادر بزنند و با اتخاذ تصمیمات مناسب، اقداماتی عملیاتی انجام دهند. کاری که ما در استانداری مازندران در این یک سال و نیم اخیر انجام دادیم و با حضور میدانی در مناطق مختلف استان، به اتفاق مدیران میانی و ارشد مازندران، مسائل و مطالبات ۱۲۰۰ روستای مازندران را احصا نمودیم و مصوبات تعیین شده برای رفع آن ها در مرحله اجرا قرار دارد.

استاندار مازندران ادامه داد: امید آن داریم با حمایت های دولت و همدلی متولیان و مسئولان این نمایشگاه‌ها را تکرار کنیم، چرا که حضور پررنگ مازندران در این نمایشگاه ها، موجب آشنایی مردم با فرهنگ و تمدن و سنت‌های دیرینه روستاییان و عشایر مازندران خواهد شد. انتظار داریم این نمایشگاه در استان به صورت دائمی برگزار شود و اداره کل گردشگری و اداره کل روستایی حامی و متولی آن ها در اجرای آن باشند.

حسینی پور با اشاره به حضور میلیونی گردشگران و مسافران در مازندران، بیان کرد: مسلماً اگر این نمایشگاه های دائمی در مکان‌های مناسب و با فضاسازی های زیبا دایر شود و اطلاع رسانی آن گسترده باشد، مسافران و گردشگران برای بازدید از آن اقدام خواهند کرد و این فوایدی خواهد داشت. نخست آن که عاملی برای توسعه اقتصاد و ایجاد درآمد پایدار خواهد بود، دوم آن که از فرهنگ و تمدن استان محافظت کنیم و سوم آنکه صنایع دستی استان، گویش و ادبیات مازنی، و نوع پوشش و لباس بومی را ترویج نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *