دسته‌ها
آرشیو گردشگری مازندران

امیرکلا ؛تنها شهر هنرمندان جارو باف در مازندران

تنها منطقه استان مازندران که هم اکنون خرید و فروش جارو‌های دستی در آن رواج دارد، امیرکلای بابل می‌باشد. شغل و پیشه اصلی مردان در امیرکلای بابل، خرید و فروش و جاروبندی است، همچنین اغلب زنان در امیرکلا، جهت کسب درآمد، جارو می‌بافند و به عمده فروشان این صنف می‌فروشند.

عکاس( زهرا تیموری) منبع: خزرنما

هنرمندان صنایع دستی امیرکلا با ظرافت زیاد و هنرمندانه ساقه‌های جارو را در کنار هم می‌چینند و در قسمت سکان دسته از انواع سیم‌های ظریف استفاده کرده و در قسمت تاج آن از نخ‌های پلاستیکی در رنگ‌های شاد و متنوع که نشات گرفته از روحیه با نشاط مردم این منطقه است، استفاده می‌کنند.

جارو بافی مازندران یکی از مشاغل کهن با بیش از یکصد سال قدمت در استان مازندران است. جارو یا سازه ازجمله صنایع دستی است که برغم وجود نوع صنعتی آن، سالیان متمادی است در خانه‌های مردم مازندران به خوبی جا باز کرده است و از ایام قدیم تا به امروز، از این جارو‌ها برای نظافت خانه‌ها و مکان‌های مقدس در مازندران استفاده شده است. جارو یا ‘سازه’ از گیاهی که در اصطلاح محلی ارزن گفته می‌شود ساخته یا بافته می‌شود و در نقاط روستایی استان مازندران برای نیاز محلی کشت شده و پس از برداشت، خشک شده و با دست بافته می‌شود.

شهر امیرکلا در بخش مرکزی شهرستان بابل و میان راه بابل و بابلسر واقع شده‌است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *