دسته‌ها
آرشیو فرهنگی

افتتاح نمایشگاه “روایت حبیب” و نقد کتاب “برای زین‌أب” در ساری

نمایشگاه تجسمی و عکس روایت حبیب با حضور نماینده ولی فقیه در مصلی جمعه مرکز مازندران افتتاح و کتاب «برای زین‌أب» پرداختی به زندگی شهید « محمد بلباسی» نوشته « سمیه اسلامی » و «فاطمه قنبری» در حوزه هنری مازندران نقد و بررسی شد.

عکاس(دریافتی) منبع: خزرنما

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری مازندران، در ادامه ویژه برنامه های کاروان «روایت حبیب» در استان مازندران، نمایشگاه عکس و پوستر با محوریت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی در مصلی ساری دایر شد.

افتتاحیه این رویداد فرهنگی – هنری، با حضور ‌آیت الله محمدباقر محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران و امام جمعه ساری و جمعی از مسئولان و هنرمندان برگزار شد.

سید مهدی ابطحی دبیر ستاد برگزاری مراسم سالگرد حاج قاسم سلیمانی در حوزه هنری، در این زمینه اظهار داشت: 100 اثر از هنرمندان هنرهای تجسمی و تصویری سراسر کشور در نمایشگاه روایت حبیب در معرض دید علاقمندان قرار گرفت.

وی ادامه داد: این نمایشگاه تا فردا 18 آذرماه و روز پایانی حضور کاروان حبیب در مازندران دایر است.

ابطحی همچنین گفت: نمایشگاه عکس و پوستر «روایت حبیب» در واقع سه فراز از زندگی سردار دلها را از بعد اجتماعی تا بعد مبارزاتی و در نهایت شهادت ایشان به نمایش گذاشته است.

«پاورقی»؛ پای نقد «برای زین‌أب» نشست

همچنین در دومین روز از حضور کاروان «روایت حبیب» در این استان که با محوریت پرداختن به فرازهای مختلف زندگی شهید حاج قاسم سلیمانی به اجرای ویژه برنامه های مختلف فرهنگی هنری اختصاص دارد، جمعی از نویسندگان، پژوهشگران و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی، پای برنامه «پاورقی» نشستند تا کتاب «برای زین أب» روایت زندگی شهید مدافع حرم «محمد بلباسی» را مورد بررسی قرار دهند.

«سمیه اسلامی» یکی از گردآورندگان این اثر با اشاره به دو سال کار فشرده پژوهشی و 160 ساعت مصاحبه، اظهار داشت: تلاش شد تا یک اثر جامع و مرجع در خصوص شهید بلباسی به مخاطبان ارائه شود و به همین دلیل مصاحبه ها با دقت انجام و بهترین ها بر صفحات نشست.

وی با بیان اینکه بیش از 100 نفر در مصاحبه های اثر «برای زین‌أب» شرکت داشتند، افزود: از میان این گفتگوها 84 مورد انتخاب و نهایتا 71 روایت غیرتکراری در کتاب آمده است.

این نویسنده با اشاره به دقت بالا در ویراستاری و ادای حق مطلب به بهترین شکل در اثر مکتوب برای زین‌أب، گفت: حتی برای فونت این کتاب ساعت ها وقت گذاشتیم و در نهایت یک فونت خوب – که خریداری هم شده است – را انتخاب کردیم.

فاطمه قنبری یکی دیگر از گردآورندگان کتاب، اظهار داشت: نقدهایی که بر کتاب وارد می شود، به نویسندگان در ارائه آثار بعدی کمک می کند و از این منظر، از دیدگاه های مختلف نسبت به اثر، استقبال می کنیم.

وی ادامه داد: ما خاطره ها را نوشتیم و به گردآوری روایت ها از آدم هایی پرداختیم که شهید محمد بلباسی را می شناختند و او را درک کردند.

«مفید اسماعیلی سراجی» از کارشناسان ادبیات پایداری، با اشاره به اینکه دو بار کتاب «برای زین أب» را پس از چاپ خوانده است، افزود: «زینب» نام دختر شهید بلباسی است که پس از شهادت ایشان به دنیا آمد و معنای کتاب نیز «زینت بابا» یا «جگر بابا» است که از بین اسامی پیشنهادی، انتخاب شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *