دسته‌ها
آرشیو خبری ساری فرهنگی مازندران

افتتاح بیست و چهارمین نمایشگاه قرآن کریم مازندران در ساری

 بیست و چهارمین نمایشگاه قرآن و عترت استان مازندران در ساری افتتاح شد.

عکاس(دریافتی) منبع: خزرنما

 نماینده ولی فقیه در مازندران در مراسم افتتاح بیست و چهارمین نمایشگاه قرآن و عترت مازندران گفت: قرآن‌دوستان و قرآن‌مروجان جایگاه ویژه‌ای در این نمایشگاه دارند که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایبنا،آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی با تاکید بر برگزاری نمایشگاه قرآن از ابتدای ماه رمضان اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه از ابتدای ماه مبارک فرصت دیدار با فعالیت‌ها و آثار حوزه معارف قرآنی برای روزه‌داران را فراهم می‌کند و بهتر است این نمایشگاه تا بعد از ماه رمضان تمدید شود.

وی افزود: به محتوای این نمایشگاه آگاهی ندارم اما انتظار می‌رود که نیازمندی‌های جامعه قرآنی با قیمت تمام‌شده مناسب در معرض نمایش باشد یا حداقل جدیدترین محصولات قرآنی که در مراکز و موسسات مرتبط، تولید شده، معرفی شود.

امام جمعه ساری با بیان اینکه بهتر است در این نمایشگاه قرآن‌هایی با قیمت تمام‌شده مناسب به علاقمندان اهدا شود، ادامه داد: اهدای قرآن به علاقه‌مندان سبب ترویج فرهنگ قرآن‌خوانی و انس با این کتاب آسمانی می‌شود.

لائینی خاطرنشان کرد: به سابقه ۲۳ ساله این نمایشگاه و سطح رشد آن آشنایی ندارم، اما باید با نمایشگاه‌های سال‌های گذشته تفاوت کمی و کیفی داشته باشد.

وی اظهار کرد: هرچه جامعه قرآنی‌تر باشد رحمت خداوند به آن جامعه بیشتر است.

نماینده ولی فقیه در مازندران با تاکید بر نظرسنجی عمومی درباره میزان رضایت از برگزاری این دوره از نمایشگاه، افزود: انتظار داشتیم نهادهای ببیشتری در این دوره حضور و فعالیت داشته باشند.

امام جمعه مرکز استان در رابطه با جنگل‌خواری در مازندران گفت: با هر گونه فساد و تجاوز به اموال عمومی و منابع طبیعی به شدت مخالف و طرفدار برخورد با مفاسد هستم، اینکه با دانه‌درشت‌ها برخورد نکنیم کار درستی نیست.

با ۳ پویش قرآنی در این دوره از نمایشگاه حضور داریم

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران درباره غرفه این نهاد در نمایشگاه سال جاری گفت: اداره‌کل کتابخانه‌ها در این غرفه‌ای با سه پویش حفظ قرآن، حفظ سوره فجر و جشنواره کتابخوانی رضوی در این نمایشگاه حضور دارد.

سکینه‌خاتون مهدیان‌پور کتابت قرآن از نسخه عثمان طه را از دیگر برنامه‌های این نهاد اعلام کرد و افزود: برگزاری مسابقات نماز و نقاشی کودک و نوجوان از دیگر برنامه‌های اداره‌کل کتابخانه‌ها است ضمن اینکه کتاب‌های مرتبط با رمضان و قرآن نمایش داده می‌شود و خلاصه کتاب‌ها هم در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد تا در صورت تمایل با مراجعه به کتابخانه‌ها از این منابع استفاده کنند.

هنر ابزار تبلیغ قرآن است

رئیس حوزه هنری مازندران نیز با تاکید بر لزوم تبلیغات گسترده در حوزه نمایشگاه‌های آثار قرآنی گفت: برای اثرگذاری در سطح جامعه باید تبلیغات گسترده در این حوزه داشته باشیم تا مفاهیم قرآن در جامعه جاری شود.

مهدی معصومی گرجی هنر را ابزاری برای تبلیغ قرآن دانست و ادامه داد: تولیدات هنری از جمله موشن‌گرافی، عکس، مستند و مانند این‌ها از بهترین ابزارهای جهان امروز برای رشد فرهنگ قرآن و نهادینه‌سازی آن در جامعه به شمار می‌آید.

وی تصریح کرد: بازدیدها نشان می‌دهد که فضاهای برخوردار از جاذبه‌های بصری، مخاطبان بیشتری جذب می‌کند که این امر نشانگر رشد جامعه است.


معصومی اظهار کرد: باید به این نیاز جامعه با رشد بصری آثار قرانی پاسخ دهیم و به‌روز باشیم تا مفاهیم به درستی در جامعه اجرا شود.

رئیس حوزه هنری مازندران خاطرنشان کرد: باتوجه به ظرفیت غنی مازندران، دستگاه‌های فرهنگی و هنری درصورت برخورداری از بودجه لازم می‌توانند در راستای توسعه فرهنگ قرآن و انس با آن اقدام کنند.

وی با بیان اینکه تمامی آثار حوزه هنری در حوزه مفاهیم قرآنی است، اظهار داشت: باید مفاهیم و درونمایه قرآن با زبان هنر بیان شود و کتاب‌ها صرف یک اثر مکتوب نباشند، چراکه بهره‌گیری از تصویر می‌تواند در جذب مخاطب اثر داشته باشد.

معصومی با اشاره به ناکافی بودن بودجه‌های فرهنگی گفت: دستگاه‌های مرتبط با فرهنگ و هر باید نگاه ویژه به حوزه هنر داشته باشند، هر حرکت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بدون هنر بی‌اثر است.

وی درباره آخرین وضعیت پردیس سینمایی ساری گفت: تلاش می‌کنیم در یک سال آینده احداث پردیس آغاز شود، با سرمایه‌گذار جلسه‌ای داریم و نقشه پردیس سینمایی نیز آماده است.

معصومی دلیل توقف ساخت پروژه در سال‌های گذشته را نبود بودجه اعلام کرد و افزود: در حال حاضر سرمایه‌گذار ساروی پیش‌قدم شده و درباره اخذ مجوزهای لازم با شهرداری مشکلی نداریم.

تدبر در قرآن مدنظر رهبری و سازمان تبلیغات اسلامی

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران نیز در این نمایشگاه گفت: در استان مازندران مردم مومن و قرآن‌دوست بسیارند و این نمایشگاه فرصتی برای معرفی و مشارکت در طول سال است.

حجت‌الاسلام محمدمهدی شیخ‌تبار، مواجهه مردم با قرآن و محصولات وابسته به آن را دغدغه این نهاد خواند و افزود: این نمایشگاه می‌تواند نقطه شروع فعالیت‌های قرآنی باشد، امروز تدبر در قرآن مدنظر رهبری و سازمان تبلیغات اسلامی است.

غرفه قرآن‌های جیبی تفحص‌شده از شهدا برگزار می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز درباره برگزاری این نمایشگاه گفت: بیست و چهارمین نمایشگاه قرآن در روزهای پایانی ماه رمضان با مشارکت دستگاه‌های فرهنگی و فعالان این حوزه شکل گرفت.

احسان آهنگر با اشاره به بخش‌های متنوع نمایشگاه اظهار کرد: حدود ۴۰ غرفه نمایشگاهی برای بهره‌برداری مردم استان در این دوره از نمایشگاه دایر است.

این مسئول افزود: بخش فروشگاهی کتاب‌های دینی، صنایع‌دستی، طب سنتی، محصولات فرهنگی حوزه نماز و همچنین نمایش آثار تجسمی هنرمندان در رشته‌های تذهیب، نقاشی، خوشنویسی و دیگر رشته‌های هنری غرفه‌های این دوره از نمایشگاه را شامل می‌شود.

آهنگر با بیان اینکه در این دوره ظرفیت موسسات قرآنی به نمایش درآمده است، تصریح کرد: در بخش ادارات و دستگاه‌های اجرایی به عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان در این حوزه پرداخته شده و بخش‌های دانش‌آموزی، خانواده، ازدواج آسان و مانند این‌ها نیز مربوط به دستگاه‌های اجرایی است.

وی درباره بخش‌های جانبی نمایشگاه خاطرنشان کرد: طی روزهای برگزاری رادیو نمایشگاه، سرای گفت‌وگو، قرآن بخوانید و جایزه بگیرید و رونمایی از آثار و کتاب‌های حوزه قرآن را در بخش جنبی نمایشگاه خواهیم داشت.

آهنگر گفت: غرفه قرآن‌های جیبی تفحص شده از شهدا و دست‌نوشته‌های خطی مرتبط با آثار قرآنی در این دوره نمایش داده می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یادآور شد: هدف از برگزاری این نمایشگاه ترویج و توسعه فعالیت قرآنی و مفاهیم آن است و به همین دلیل از مردم دعوت می‌کنیم از این ظرفیت غنی استفاده کنند.

به گزارش ایبنا، بیست و چهارمین دوره نمایشگاه قرآن و عترت استان مازندران از ۱۸ تا ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ در مجتمع فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران صبح‌ها از ساعت ۹ تا ۱۳ و عصرها از ساعت ۱۵ تا ۱۹ پذیرای علاقمندان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *