دسته‌ها
آرشیو خبری ساری مازندران

استهلال ماه شوال در مازندران-ارتفاعات ساری

آیت الله محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران از فعالیت یکی از گروه های رصدی ستاد استهلال استان مازندران – ساری بازدید کرد.

عکاس(دریافتی) منبع:خزرنما

 آیت الله محمدباقر محمدی لائینی- نماینده ولی فقیه در مازندران در مراسم رصد هلال ماه شوال که با حضور اعضای ستاد استهلال استان در ساری برگزار شد، با بیان اینکه این ستاد از سالیان گذشته با هدف روئیت ماه در تمامی ماه قمری در ساری در حال فعالیت است، اظهار کرد: این  ستاد در نقاط مختلف استان مستقر شده است.

به گزارش شبستان،وی با بیان اینکه استهلال یک سنت اسلامی است و مستحب است مسلمانان برای یافتن ماه اقدام می نمایند، افزود: همچنین دعایی برای استهلال ماه در منابع دینی وجود دارد.

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان اینکه با دیدن ماه شوال، ماه رمضان ماه بندگی خدا ماه میهمانی خدا به پایان می رسد، گفت: مازندرانی ها همانند دیگر مسلمان جهان،‌بعد یک ماه روزه داری و گرفتن قرآن ها برسر و دل در شب های احیا صبح روز اول ماه شوال مصادف با عید فطر با اقامه نماز و نجوای بندگی سر بر آستان دوست می سایند.

در گذشته افرادی محلی که انسان هایی خبره و کارشناس درزمینه رؤیت ماه بودند و در زبان محلی به «چشدار» شهره اند برای رؤیت هلال ماه شوال به اطراف روستا می‌رفتند و در جایی که آسمان صاف بود سعی در رؤیت هلال ماه داشتند. که در نهایت رؤیت شوال را با گفتن اذان و کوبیدن بر طبل و در بعضی از روستاهای دور با ساز دوهل و نقاره، به یکدیگر اطلاع می دادند که امروزه با وجود تکنولوژی های مدرن نظیر رادیو و تلویزیون و… ، «چشدارها» به فراموشی سپرده شدند.

یک پاسخ به «استهلال ماه شوال در مازندران-ارتفاعات ساری»

فکرکنم دست برترحاج اقا،راسته،یعنی راست دسته امادرتصویرنشون میده چشم برترشون چپه،فلذا عدم هماهنگی دیداری -حرکتی ایجادمیکنه،یعنی میتونه حاج اقا رو بدخط و کندنویس کرده باشه یاسرش رو درنوشتن به راست بچرخونه.خودشون نطربدن.
حاج اقا محمدی لایینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *