دسته‌ها
آرشیو خبری فرهنگی مازندران

اختتامیه نخستین جشنواره ملی عکس “راه و همراه” در ساری

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی عکس “راه و همراه” با موضوع جاده‌های استان به همت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران در ساری برگزار شد.

عکاس(زینب ذبیحی) منبع: خزرنما

نخستین جشنواره ملی عکس «راه و همراه» که با موضوع جاده‌های مازندران و راهداران این استان طراحی و برگزار شده بود با معرفی عکاسان برتر و نمایش آثار برگزیده و تجلیل از برگزیدگان به ایستگاه پایانی رسید.

به گزارش ایرنا، اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مازندران با هدف ثبت و معرفی جاذبه‌های راه‌های استان، تبیین خدمات راهداران مازندران و چالش‌های مرتبط با راه‌ها و محورهای مواصلاتی این استان جشنواره ملی عکس «راه و همراه» را برگزار کرد که پس از دریافت آثار و انجام فرآیند داوری، آثار برگزیده این جشنواره امروز -دوشنبه- در مراسم اختتامیه که با حضور مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مازندران و رئیس حوزه هنری استان در سالن شهید باغبانی حوزه هنری برگزار شد، معرفی و عکاسان برتر با اهدای جوایز تجلیل شدند.

دبیر اجرایی این جشنواره با بیان این‌که حدود ۷۰۰ اثر به دبیرخانه این رویداد ملی فرستاده شد، اظهار کرد: از ۷۰۰ اثر دریافت شده پس از بررسی‌های اولیه آثار در نهایت ۱۰۶ اثر به مرحله نهایی جشنواره راه یافت و توسط هیئت داوران متشکل از ساتیار امامی، مصطفی کاظمی شهابی و اکبر قاسم‌پور داوری شد که در نهایت سه اثر از عکاسان استان‌های مازندران و گلستان به عنوان عکس‌های برتر انتخاب شد.

احسان فضلی اصانلو گفت: سمانه شیرازی از مازندران، محمد مهیمنی از گلستان و مهدی محبی‌پور از مازندران به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم این جشنواره کسب کردند که در مراسم اختتامیه تندیس، لوح یادبود و جایزه نقدی به این عکاسان اهدا شد.

وی افزود: علاوه بر معرفی سه اثر برتر، هیئت داوران پنج اثر را نیز شایسته تقدیر تشخیص داد که جوایز عکاسان این عکس‌ها نیز در مراسم اختتامیه اهدا شد.

به گفته فضلی اصانلو آثاری از ابراهیم فلاح(مازندران)، امیرمسعود عرب‌شاهی(قم)، مهدی محبی‌پور(مازندران)، شبنم ملکی(کرمانشاه) و مصطفی شانچی(مازندران) به عنوان آثار شایسته تقدیر نخستین جشنواره ملی عکس «راه و همراه» معرفی شدند.

دبیر اجرایی این جشنواره با اشاره به برنامه‌ریزی برای برپایی یک نمایشگاه از آثار برگزیده فرستاده شده به دبیرخانه این رویداد خاطرنشان کرد: از بین ۱۰۶ اثری که مورد بررسی هیئت داوران قرار گرفت با احتساب پنج اثرذ شایسته تقدیر و سه اثر برتر در مجموع ۳۷ اثر برای ارائه در نمایشگاه عکس جشنواره «راه و همراه» انتخاب شد که پس از انجام مقدمات لازم، این نمایشگاه نیز برگزار می‌شود.

جوایز جشنواره:

نفر اول: ۸۰ میلیون ریال به همراه تندیس جشنواره و دیپلم افتخار

نفر دوم: ۵۰ میلیون ریال به همراه تندیس جشنواره و دیپلم افتخار

نفر سوم: ۳۰ میلیون ریال به همراه تندیس جشنواره و دیپلم افتخار

عکاسان شایسته تقدیر: هر کدام مبلغ ۱۰ میلیون ریال و لوح تقدیر

جایزه راهیابی به نمایشگاه: پنج میلیون ریال

مدیرکل راهداری مازندران: راهداران همراهان مردم هستند

مدیرکل راهداری و -حمل‌ونقل جاده‌ای مازندران در مراسم اختتامیه این جشنواره با بیان این‌که راهداران همراهان همیشگی مردم در جاده‌ها هستند، اظهار کرد: هدف از برگزاری این جشنواره بهره‌گیری از ظرفیت مهم و ارزشمند هنر عکاسی و نگاه عکاسان حرفه‌ای سراسر کشور برای معرفی بخشی از جاذبه‌های جاده‌ای مازندران و همچنین بازتاب گوشه‌ای از تلاش‌های همکاران ما در جاده‌های سراسر استان است که به صورت شبانه‌روزی برای امنیت سفرهای مردم تلاش می‌کنند.

حسن جهانیان افزود: خوشحالیم که در نخستین دوره این جشنواره پذیرا و شاهد آثاری از عکاسان استان‌های مختلف بودیم که سوژه اصلی‌شان جاده‌های مازندران بود. جاده‌های این استان طی دهه‌های اخیر همواره یکی از پرترافیک‌ترین و البته خاطره‌سازترین جاده‌ها برای مردم ایران بوده و همین نکته نیز اهمیت کار راهداران در محورهای مواصلاتی این استان را برجسته‌تر می‌کند.

وی افزود: تلاش می‌کنیم که جشنواره ملی عکس «راه و همراه» را در سال‌های آینده بهتر و با قدرت بیشتر برگزار کنیم و امیدواریم که با استقبال عکاسان سراسر ایران این جشنواره به یکی از رویدادهای مهم عکس کشور تبدیل شود. بر همین اساس از همه عکاسانی که به مازندران سفر می‌کنند می‌خواهیم تا از این پس در سفرشان به مازندران، نگاهی عکاسانه و خلاقانه به جاده‌های این استان داشته باشند و به فکر ثبت تصاویری متفاوت و هنرمندانه از جاده‌های مازندران باشند تا برای دوره‌های بعدی «راه و همراه» آثار متنوع‌تری به دبیرخانه بفرستند.

به گزارش ایرنا، جشنواره ملی عکس «راه و همراه» در ۱۴ محور مرتبط با راه‌های استان طراحی و برگزار شد. نگاهی به فعالیت راهداران و نقش آن‌ها در بازگشایی راه‌ها، پرداختن به موضوع تجاوز به حریم قانونی راه‌ها و پیامدهای مخرب آن، تخریب و سرقت علائم نصب شده در راه‌ها، توجه به حفظ مبلمان جاده‌ای برای زیباسازی و پاکسازی حریم راه‌ها، حفظ و نگهداری از بناهای موجود در راه‌ها از جمله پل‌ها و دیوارها، نقش راه به عنوان محور توسعه در جذب گردشگر، نگاهی به توسعه و ارتقاء راه‌ها و اثرات مثبت آن، نگاهی به معضل ترافیک در محورهای مواصلاتی، ریختن زباله و نخاله در حاشیه راه‌ها، نگاهی به توسعه و ارتقاء راه‌های روستایی و اثرات مثبت آن، مناظر زیبای راه‌های مازندران، مناظر نازیبا و مشکلات بصری موجود در راه‌های استان، ایمنی جاده و مسؤولیت مردم در این زمینه و حمل و نقل همگانی موضوع‌هایی در نظر گرفته شده برای این جشنواره بود.

مازندران ۱۰ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که حدود هفت هزار و ۸۰۰ کیلومتر آن راه روستایی است. همچنین از ۱۰ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی مازندران نزدیک به چهار هزار کیلومتر در مناطق کوهستانی قرار دارد و سالانه ۱۱ تا ۱۳ درصد از تردد استانی در این محورها انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *