دسته‌ها
آرشیو خبری گیلان مازندران

اختتامیه طرح های سالم سازی سواحل شمال کشور در گیلان

همایش اختتامیه طرح های سالم سازی سواحل شمالی در مجموعه ساحلی چمخاله شهرستان لنگرود با حضور معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور و استانداران گیلان و مازندران برگزار شد.

عکاس(ابوالفضل شکری) منبع: پایگاه خبری دیارمیرزا

سید محمود حسینی‌پور، استاندار مازندران در آیین اختتامیه طرح های سالم سازی سواحل شمال کشور که با حضور عباسی، معاون وزیر کشور در گیلان برگزار شد، گفت: دولت مردمی در خدمت مردم و پیگیر مطالبات مردم است و طبق نظرسنجی های انجام شده در دو استان مازندران و گیلان، مهمترین علت سفر مردم به این دو استان جاذبه‌های مربوط به سواحل است. در سال ۱۳۷۸ در استان گیلان، نظرسنجی جامعی از مسافرین انجام شد و ۸۷ درصد جاذبه دریا و سواحل را عامل اصلی سفر خود به این استان اعلام کردند. همچنین این عدد طبق نظرسنجی جامع انجام شده در سال ۱۳۸۳ در مازندران، ۸۶ درصد بوده است.

وی افزود: اگر بخواهیم به افکار عمومی و نیازهای مردم احترام بگذاریم باید به سواحل و دریا رسیدگی نماییم و از ظرفیت‌ها و امکانات آن به نحو شایسته بهره گیریم. باید امکانات متناسب در نظر گرفته شود تا رضایت مردم در این حوزه حاصل گردد.

استاندار مازندران تصریح کرد: مطمئنا اقدامات متعددی پس از انقلاب اسلامی در حوزه دریا و ساحل برای رفاه مردم در سواحل و دریا، صورت پذیرفت اما کافی و متناسب با نیازها نبوده و این مسئولیت دولت سیزدهم را دشوارتر می سازد،

حسینی پور ادامه داد: یکی از اقدامات موثر در دولت سیزدهم که به فرمان شخص رئیس جمهور انجام شد بحث آزادسازی حریم ۶۰ متری سواحل بود که متاسفانه بخش اعظمی از آن به تصرف دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی درآمده بود و این اقدام ظرف ۲۰ روز در سواحل مازندران انجام شد.

وی با اشاره به وجود برخی محدودیت های قانونی در بهره‌برداری از زیرساخت‌های سواحل، بیان کرد: سازوکارها و جلسات مربوطه با حمایت های دکتر وحیدی، وزیر کشور صورت پذیرفت و نتیجه آن شد که منابع طبیعی، سواحل را به مدت ۵ سال در اختیار بخش خصوصی قرار دهد اما این مدت برای سرمایه‌گذاری در سواحل از سوی بخش خصوصی منطقی و مقرون به صرفه نبود و تلاش شد این مساله در قانون هفتم توسعه رفع گردد.

استاندار مازندران با بیان اینکه دولت نباید در سواحل خدمات دهد بلکه باید امنیت موجود را برقرار نماید، افزود: دولت باید بسترها را آماده سازد و با اقدامات بخش خصوصی موضوع اقتصاد دریا شکل گیرد و فعال گردد. متاسفانه به دلیل برخی محدودیت‌های قانونی، استان‌های شمالی تاکنون از مبحث اقتصاد دریا بهره ای نبردند. نیاز است تصمیمات راهبردی در این حوزه گرفته شود، تجربه نشان داده است در نقاط کوچکی از سواحل که توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری صورت پذیرفت، خدمات ارزشمندی ارائه گردید و به همین دلیل است که ما معتقدیم سواحل باید به کمک دولت بیاید نه اینکه دولت به سواحل اعتبار تزریق نماید.

حسینی‌پور تصریح کرد: در شرایط فعلی حفظ جان مردم، برای دولت سیزدهم موضوع بسیار با اهمیتی است و تاکید مسئولان امر، این بوده که تلفات مربوط به سواحل به حداقل ممکن برسد و خوشبختانه با اتخاذ تصمیمات راهبردی، و همراهی نجات غریق، سپاه کربلا، عوامل اورژانس و… تلفات سواحل مازندران در تابستان گذشته ۷۵ درصد کاهش یافت که رقمی قابل توجه است.

وی با اشاره به تلاش های دشمن و جریان ضد انقلاب برای ایجاد و گسترش ناهنجاری های اجتماعی از طریق سواحل، اظهار کرد: حضور مقتدارنه و بجای پلیس، عوامل بسیج و همه دستگاه های فرهنگی در این حوزه موجب شد بهترین سال را در سواحل از منظر رعایت شئونات اسلامی پشت سر بگذاریم.

استاندار مازندران با بیان اینکه استان های شمالی، تنفسگاه سایر استان ها به ویژه پایتخت در تعطیلات و آخر هفته ها هستند، افزود: نیاز است سه استان شمالی با تعامل و همدلی ضمن آماده کردن بسترها، جمعیت مسافر را به گردشگر تبدیل کنیم، چرا که تجربه های گذشته نشان داد از ورود میلیون ها مسافر هم چیزی عاید این استان ها نمی شود، اما تبدیل آن به گردشگر، جنبه های اقتصادی متعددی دارد. همچنین نیاز است با استفاده از تعامل مناسب فیمابین، گردشگران را به استان های هم منتقل نماییم.

حسینی پور در پایان از حمایت ها و همراهی های عباسی، معاون وزیر کشور تقدیر و تشکر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *