دسته‌ها
آرشیو

آتش زدن کاه و کلش جهت کشت دوم برنج در مازندران

آتش زدن کاه و کلش سنتی برای آماده سازی شالیزارها بریا کشت دوم برنج مخاطره انگیز و تهدیدی جدی علیه سلامت و محیط زیست مازندران است.

عکاس( محمد سلطانی مجاوری) منبع: خبرگزاری صداو سیما

مدتی است که کشاورزان مازندرانی، علاوه بر کاشت برنج برای یک دوره زمانی، اقدام به کشت دوم برنج نیز می‌کنند که به عقیده بسیاری از کارشناسان، مشکلات جدی و فراوانی برای محیط زیست این استان ایجاد می‌کند. بی توجهی به ممنوعیت کشت دوم برنج به منابع آبی مازندران و محیط زیست استان که در وضعیت استمرار خشکسالی قرار دارد آسیب زیادی وارد می‌کند.

از جمله مهمترین مضرات آتش زدن کاه و کلش می‌توان به آلودگی هوا و تخریب لایه ازن، تشدید پدیده گلخانه‌ای و گرمایش زمین، فرسایش و کاهش شدید مواد آلی و حاصلخیزی خاک، هدر روی نیتروژن، کربن و گوگرد درخاک، کاهش راندمان تولید محصول، تغییر شرایط فیزیکی و میکروبیولوژی خاک، ازبین رفتن موجودات زنده و کاهش تنوع زیستی، کاهش راندمان مصرف آب، گسترش آتش سوزی به جنگل‌ها و مراتع اطراف و پراکندگی سموم شیمیایی در هوا است.

 براساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، ماده ۲۰ قانون هوای پاک، مواد ۴ و ۶ قانون مدیریت پسماند و ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها، آتش زدن بقایای گیاهی جرم محسوب می‌شود و مرتکبین به جزای نقدی و حبس تا یکسال محکوم خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *