دسته‌ها
آرشیو ساری فرهنگی گردشگری مازندران

آئین اختتامیه هفته بزرگداشت مازندران در تالار مرکزی ساری

 آخرین ویژه برنامه گرامیداشت روز ملی مازندران، دیار نام آوران پاک آیین، یکشنبه شب با حضور اقشار مختلف هنرمندان و مسوولان در تالار مرکزی ساری برگزار شد.

عکاسان(غزاله شعبانی و خلیل دردانه) منبع: خزرنما

روز ۱۴ آبان به عنوان روز ملی مازندران سال گذشته با پیگیری‌های فرهنگ‌ دوستان استان در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران ثبت شد”.

به گزارش ایرنا،آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور، مصوبه تعیین مناسبت‌های جدید برای درج در ضمیمه تقویم رسمی کشور که بنا به پیشنهاد وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه ۸۶۴ مورخ ۳۱ خردادماه سال ۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد را برای اجرا ابلاغ کرد و در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۱۴ آبان‌ماه در تقویم رسمی به عنوان “روزمازندران” نام‌گذاری شد.

مازندران یا همان تبرستان از دیرباز بنام دیار علویان نامیده شده چرا که این منطقه عشق و علاقه خود را به خاندان عصمت و طهارت (ع) ثابت کرده و بیش از یک هزار و ۱۷۰ سال محبت به این خاندان در وجود مردمان غیورش نقش بسته است.

۱۴ آبان روز مازندران یادآور حضور علویون در این دیار سبز است و مردمان این منطقه در سال ۲۵۰هجری قمری اولین حکومت شیعی جهان را تشکیل دادند. این قوم در روز خجسته عید سعید فطر ۲۵۰ هجری قمری در مسجد جامع کجور نماز عید را به امامت حسن بن زید علوی برگزار کردند و با برپایی این نماز سنگ بنای نخستین حکومت شیعی در جهان را بنیان نهادند.

بااین وجود نامگذاری نام مازندران و ثبت آن در تقویم جمهوری‌اسلامی ایران فرصت مغتنمی برای گفتمان‌سازی و معرفی توانمندی‌ها و آیین‌های بومی و محلی این دیار است که در هیاهوی زندگی ماشینی به تدریج در جامعه رنگ باخته و اصالت مردم این دیار را به انزوا برد.

مازندران استانی پر از تاریخ افتخارآمیز در کنار طبیعتی بکر و زیبا و مردمانی سخت کوش و با اصالت است که هنگامی که نام مازندران می‌آید زبان‌ها به شماره افتاده و قلم‌ها سست می شود چراکه دریای پرسخاوتش، دماوند رشیدش، جنگل‌های سبز و سربه فلک کشیده‌اش، دشت‌های وسیع و خوش منظرش، آب و هوای با صفایش، چشمه‌های زلال البرزش، امیر پازواری‌اش، نغمه‌های زهره برای طالبش، ۱۰ هزار شهید خونینش و داغ جوانانش در کربلای پنج و شلمچه در هشت سال دفاع مقدس و خان‌طومان و شهدای مدافع حرمش همگی جلوهای رنگارنگی به این دیار داده که می طلبد در این روز به آن پرداخته شود.

تمام ظرفیت های فرهنگی و هنری برای برنامه های روز ملی مازندران استفاده شده است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در آخرین ویژه برنامه گرامیداشت روز ملی مازندران در ساری با اشاره به اینکه حفظ و گسترش تاریخ و فرهنگ ارزشمند این خطه همواره مهم و ضروری است، گفت: توصیف فرهنگ دینی و مذهبی و بومی و محلی مازندران باید در طول سال بازگو شود.

احسان آهنگر ادامه داد: امسال همراهی هنرمندان و نخبگان فرهنگی، علمی و ورزشکاران مازندران در اجرای برنامه‌های روز ملی مازندران بسیار مطلوب بوده است.

وی با اشاره به این که ماندگاری برنامه های روز ملی مازندران با حضور مردم اثرگذار خواهد بود، بیان داشت: نقش آفرینی اقشار مختلف مردم مازندران در روز ملی مازندران محور برنامه‌های گرامیداشت این هفته بوده است.

آهنگر تصریح کرد: امسال سه هزار و ۵۰۰ مدرسه، دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی در برنامه‌های گرامیداشت روز ملی مازندران مشارکت مطلوبی داشتند.

وی ادامه داد: هفته گرامیداشت روز ملی مازندران با بیش از چهار هزار برنامه در قالب ۵۰ عنوان با هدف ترویج نشاط اجتماعی عملیاتی شد.

یک پاسخ به «آئین اختتامیه هفته بزرگداشت مازندران در تالار مرکزی ساری»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *