دسته‌ها
آرشیو

همایش تجلیل از تعاونی‌های برتر استان مازندران

هفدهمین همایش معرفی تعاونی‌های برتر مازندران برگزار و از 25 شرکت تعاونی در بخش تولیدی، صنعتی، کشاورزی، شیلات، درمان و توزیعی با اهدای هدایایی تجلیل شدند.

عکاس(ابراهیم فلاح) منبع: پایگاه خبری آوای خزر

حسین خیریانپور در هفدهمین همایش معرفی تعاونی‌های برتر مازندران افزود: در شرایط فعلی و برای عبور از وضعیت اقتصادی که ناشی از تحریم‌های ظالمانه دشمنان است، باید با روحیه انقلابی و جهادی و استفاده از ظرفیت‌های موجود وارد میدان عمل شویم تا با ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها، بتوانیم به اهداف مورد نظرمان دست یابیم.

به گزارش ایرنا،وی با بیان اینکه استاندار مازندران با روحیه انقلابی و جهادی به تسهیل‌گری در امور مردم، حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و واگذاری کارها به امور مردم اعتماد و اعتقاد راسخ دارد، اظهار داشت: حمایت تشکل های تعاونی و دانش بنیان‌ها راهبرد اساسی برای برقراری عدالت اجتماعی، توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در مازندران است که باید تمام دستگاه‌های اجرایی در راستای تحقق شعار اهتمام بیشتری داشته باشند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران تکمیل طرح‌های عمرانی نیمه تمام را از رویکردهای اصلی دولت سیزدهم و به طبع آن استاندار مازندران عنوان کرد و گفت که با دستور استاندار، احیای ۹۴ حوضچه تکثیر و پرورش ماهی آزاد در روستای رودبارک کلاردشت با رهاسازی ۶۵ هزار قطعه ماهی آزاد و با سرمایه گذاری ۲۵ میلیارد ریالی در ظرف کمتر از یکماه دوباره احیا و به چرخه تولید بازگشت.

خیریانپور با بیان اینکه با تلاش فعالان اقتصادی و تشکل‌های بخش خصوصی می‌توان در جهت تعمیق فرهنگ تعاون در سطح جامعه و تقویت این تشکل مردمی گام برداشت، اظهار داشت: تعاونی‌ها در تحقق شعار سال رهبری نقش بی‌بدیل و اثرگذاری دارند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران تصریح کرد: تعاونی‌ها می‌توانند با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیاین با افزایش بهره‌وری و اشتغالزایی مناسب و اصولی در تحقق شعار سال رهبری نقش اثرگذاری ایفا کنند.

خیریانپور با بیان اینکه بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی، نظام اقتصادی کشور باید بر پایه سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی با برنامه‌ریزی منظم و صریح استوار باشد، گفت: لازمه توسعه بخش تعاون حمایت همه جانبه و اهتمام بیشتر مسئولان دستگاه‌های اجرایی ذیربط است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در مازندران بویژه در بخش کشاورزی، شیلات و گردشگری، گفت: اعتقاد داریم که با توجه به ظرفیت این استان، تعداد تعاونی‌های فعال به همراه اعضای آنها باید به ۲ برابر وضعیت فعلی افزایش یابند تا بتوانیم به رشد هشت درصدی در اقتصاد دست یابیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران با بیان اینکه تعاونی‌ها باید با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان علاوه بر افزایش بهره‌وری و تولید، در اشتغالزایی پایدار و اصولی نیزنقش مهم و موثری ایفا کنند، از تشکیل قرارگاه توسعه شرکت دانش بنیان در استان خبر داد و گفت: در این راستا کارگروه توسعه اقتصاد دانش بنیان نیز تشکیل شد.

خیریانپور افزود: با توجه به ظرفیت های موجود، شرکت های دانش بنیان مازندران و تولیدان آن باید از ۱۹۷ شرکت فعلی به ۲ برابر افزایش یابد و خانه های خلاق نیز باید در تمام شهرستان های استان راه اندازی شود.

وی، رشد و توسعه شرکت های دانش بنیان را از اولویت های مهم و در دست اقدام استاندار مازندران عنوان کرد و گفت که با دستور نماینده عالی دولت در استان، با دستگاه های اجرایی که در توسعه شرکت های دانش بنیان سنگ اندازی می کنند به شدت برخورد می شود.

 مشاور استاندار مازندران و دبیر قرارگاه جهادی محرومیت زدایی استان، لازمه دستیابی به استقلال اقتصادی را در گرو توجه به بخش تعاون توصیف کرد.

حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر عالی نیز در هفدهمین همایش معرفی تعاونی های برتر مازندران گفت که مشارکت جمعی و واگذاری کارها به مردم در قالب تشکیل تعاونی، خودکفایی، اشتغالزایی پایدار و اصولی، استقلال اقتصادی و از همه مهمتر عدالت اجتماعی را به همراه دارد.

وی تصریح کرد: باور اینکه شرکت های تعاونی می توانند نقش مهم و موثری در اقتصاد کشور ایفا کنند، باید در بین مسوولان دستگاه های اجرایی و متولیان امر تقویت شود.

وی گفت: سهم ۲۵ درصدی تعاونی‌ها در اقتصاد کشور در حالی در اصل ۴۴ قانون اساسی مطرح شده است که با نگاهی به آمارها می‌توان دریافت که شرکت‌های تعاونی بنا به دلایل مختلف هنوز نتوانسته‌اند به این مهم دست یابند و تا رسیدن به این نقطه راه درازی درپیش دارند.

مشاور استاندار مازندران افزود: مشکلات مربوط به شرکت های تعاونی باید با اتخاذ راهکار درست و اصولی بصورت ریشه ای رفع شود. 

حجت الاسلام عالی با اشاره به جنگ اقتصادی علیه کشورمان که ناشی از تحریم های ظالمانه دشمنان است، گفت: اگر قرار است در این نبرد به پیروزی برسیم و زودتر به نتایج از پیش تعیین شده در این بخش دست یابیم، باید از ظرفیت مشارکت عمومی مردم به شکل مطلوب استفاده کنیم که یکی از راهکارهای مهم تشکیل تعاونی و حمایت و تقویت همه جانبه از این تشکل است.

علی باقری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران نیز در آیین هفدهمین دوره تقدیر از تعاونی‌های برتر مازندران به مناسبت هفته تعاون،  اظهار کرد: امروزه نقش اقتصاد تعاونی‌ها در دنیا پر رونق شده و یکی از فرایندهای مهمی که منجر به توسعه، اشتغال و تولید می‌شود، ایجاد شرکت‌های تعاونی است که می‌تواند با توجه به ماهیت جمعی و گروهی آن همیشه موفق عمل کند.

به گزارش فارس؛مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران یکی از اولویت‌ها دولت سیزدهم و همچنین برنامه اصلی این اداره‌کل را احیاء تعاونی‌های نیمه فعال و راکد عنوان کرد  و افزود: دولت سیزدهم با جدیت در حال توسعه بخش تعاون است.

وی تعداد کل تعاونی‌های فعال کشور را ۱۰۰ هزار و ۱۲۰ شرکت با یک میلیون و ۶۷۶ هزار و ۶۰۳ نفر عضو با فرصت شغلی یک میلیون و ۸۹۱ هزار و ۳۲۸ نفر اعلام کرد و ادامه داد: سهم استان مازندران ۷ هزار و ۷۱۱ شرکت تعاونی با ۴۸ هزار و ۹۳۵ عضو و ۱۰۵ هزار و ۷۸۹ نفر فرصت شغلی است.

باقری با بیان اینکه استان مازندران رتبه دوم در تشکیل تعاونی‌ها دارد، گفت: این نشان دهنده این است علاقه‌مندی مردم استان به فعالیت‌های جمعی و گروهی زیاد است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران نهادینه شدن فرهنگ تعاون را در موفقیت تعاونی‌ها مهم دانست و اظهار کرد: معافیت‌های بیمه‌ای و مالی در بخش تعاون مصوب شد اما اجرایی نشده است.

وی با اشاره به اینکه جایگاه بخش تعاون باید تثبیت شود، خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های بخش تعاون باید جدی گرفته شود.

باقری از اختصاص ردیف سه هزار میلیارد تومانی دولت برای توسعه بخش تعاون و امور روستاها خبر داد و گفت: این مهم در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و بودجه در مرحله بررسی و ابلاغ قرار دارد.

وی به کمبود شدید نیروی انسانی در بخش تعاون اشاره کرد و گفت: چارت سازمانی تعاون استان ۹۵ نیرو تعریف شد که اکنون فقط ۳۵ نفر نیرو داریم و باید نسبت به تأمین نیرو اقدام کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران افزود: مازندران در بخش تسهیلات ویژه اقتصادی تعاون رتبه دوم کشور را کسب کرده است و ۱۳۷ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده است.

باقری انتخاب تعاون شهر، توسعه مراکز نوآوری کارآفرینی برای شتاب بخشی به بخش تعاون و کشف استعدادها، را از جمله اقدامات عنوان کرد و یادآور شد: ۵۴ تعاونی توسعه روستایی با تفاهم‌نامه وزارتخانه و بنیاد علوی در راستای محرومیت‌زدایی در استان ایجاد شده است.

در این همایش از ۲۵ شرکت تعاونی برتر مازندران در بخش تولیدی، صنعتی، کشاورزی، شیلات، درمان و توزیعی با اهدای هدایایی تجلیل شدند. 

از مجموع ۱۴ هزار و ۶۳۰ تعاونی تشکیل شده در مازندران، هفت هزار و ۸۰۶ تعاونی در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعتی، خدماتی، تولیدی، توزیعی، مسکن و عمران در مازندران مشغول فعالیت هستند و بقیه غیرفعال و راکد هستند.

تعداد اعضای تعاونی‌های فعال استان ۱۲۲ هزار و ۴۰۳ نفر است که در مقایسه با سایر شرکت‌ها، بخش خدمات با ۲ هزار و ۶۹۶، کشاورزی با ۲ هزار و ۱۶۲ و بخش صنعت نیز با یکهزار و ۳۹۷، مسکن با ۳۵۵، تامین نیاز مصرف کنندگان با ۱۹۱ و تامین نیاز تولید کنندگان با با ۱۵۲ شرکت، بیشترین تعداد تعاونی‌های فعال و ثبت شده را در مازندران تشکیل می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *