دسته‌ها
آرشیو ساری گردشگری

طبیعت پاییزی جنگل راش سنگده در دودانگه ساری

طبیعت پاییزی جنگل راش در بخش دودانگه شهر ساری و در نزدیکی روستای سنگده قرار دارد.

عکاس(امیر عموزاد خلیلی) منبع: خزرنما

جنگل راش در شمال ایران، استان مازندران، شهرستان ساری، منطقه ی دودانگه و روستای سنگده قرار دارد. فاصله جنگل راش با تهران نزدیک به ۳۰۰ کیلومتر و با جاده فیروزکوه نزدیک به ۴۰ کیلومتر است. با مرکز استان مازندران یعنی شهر ساری ۱۰۰ کیلومتر و با نزدیکترین روستا یعنی روستای سنگده ۱۰ کیلومتر فاصله دارد.

جنگل راش درواقع به منطقه ای چند هکتاری در دل جنگل های اطراف روستای سنگده گفته می شود. به زبان مازندرانی و محلی به این منطقه «مرسی سی» گفته می شود که «مِرس» همان درخت راش هست و «سی» قید مکان هست. درنتیجه مرسی سی به منطقه ای که درخت راش وجود دارد گفته می شود و به فارسی جنگل راش شناخته شده است.

در جواب باید بگیم که تنوع گیاهی و درختی در جنگل های اطراف روستای سنگده که جزئی از جنگل های هیرکانی شمال کشور محسوب می شوند، بسیار زیاد است. و درخت راش هم یکی از همین انواع درختانی است که در ارتفاعات بالای ۱۵۰۰ متر تا ۲۰۰۰ متر بیشترین فراوانی و رشد را دارند. در جنگل های اطراف روستای سنگده نیز هرچه ارتفاع میگیریم و به سمت دامنه ی خط الراس قله های نروخرو نزدیک می شویم تعداد درختان راش افزایش می یابد.

منطقه جنگل راش یا همان جنگل مرسی سی، منطقه ای چند هکتاری در پایین دست دامنه ی دیواره ی زرجو و دشت بندبن است که تمام درختانی که در آن رشد کرده اند راش هستند و به صورتی باورنکردنی منظم و مرتب در کنار یکدیگر قرار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *