دسته‌ها
آرشیو ساری

بررسی مشکلات مسجد جامع ساری با حضور استاندار مازندران

جلسه بررسی مشکلات مسجد جامع ساری با حضور حسینی پور استاندار مازندران،بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس،برزگر مدیرکل میراث فرهنگی استان ، نوبخت فرماندار و طالبی شهردار مرکز استان و جمعی از روحانیون منطقه برگزار شد.

عکاس(خلیل دردانه)منبع: خزرنما

سیدمحمود حسینی پور، در بازدید از مسجد جامع ساری واقع در محله چناربن، داخل بازار نرگسیه که عصر ۲۱ تیرماه سال ۱۳۹۷در اثر اتصالی برق در آتش سوخت، و طی ۱۴ماه به همت مسئولین وقت بازسازی و مرمت شده همچنان با مشکل بخش تاسیسات دست و پنجه نرم می کند، به قدمت و پیشینه تاریخی مسجد جامع ساری اشاره و اظهار کرد: این مسجد در سده دوم هجری قمری بنا نهاده شد و فعالیت مسجد با حضور تعدادی امام جماعت که یکی از این امام جماعت ها آیت الله مرتضی صدوقی مازندرانی از علمای بنام مازندران است، همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان ،استاندار مازندران به خواست بازاریان همجوار مسجد جامع، علما و ائمه جماعات و نمازگزاران برای تکمیل بخش تاسیسات این مسجد اشاره کرد و گفت: از سال گذشته تاکنون جلساتی برای رفع این مشکل با محوریت استانداری برگزار شده است.

وی به اظهار نظرات کارشناسی اداره کل میراث فرهنگی،‌گردشگری و صنایع دستی استان برای عدم موافقت با نوع سیستم گرمایشی و سرمایشی انتخابی برای این مسجد اشاره و بیان کرد: قدمت و عظمت این مسجد باید دیده شود همگان واقف هستیم که این مسجد یک مسجد با عظمت و بزرگ است نباید نمازگزاران در این مسجد با مشکل مواجه باشند.

حسینی پور با بیان اینکه قشر مومن و بازاری مخاطبین این مسجد هستند و باید برای حفظ ارتباط بازار با مسجد جامع تلاش شود، گفت: مشکلات بخش تاسیسات مسجد جامع در شان و منزلت مردم ساری و مسجد نیست باید با رعایت دقت و انصاف و در موئد مقرر در یک فاصله کوتاه مشکلات مسجد مرتفع شود. همچنین با توجه به احکام دین مبین اسلام دربحث اقامه نماز و شرایط قبولی این فریضه واجب باید رضایت پیمانکار مسجد جامع نیز جلب بشود.

وی با بیان اینکه در گذشته سیستم شوفاژ در مسجد وجود نداشت و در جریان بازسازی، اقدام به نصب شوفاژ کردند و سیستم گرمایشی جدیدی را نصب کردند که نیاز به تعبیه موتور خانه دارد، گفت: متاسفانه شرایطی وجود دارد که اجازه نصب موتورخانه در داخل مسجد جامع که دارای بافتی میراثی است داده نشد و باید برای تعبیه این موتورخانه زمینی خارج از بافت مسجد خریداری شود که در زمان کنونی با مشکلاتی مواجه است.

حسینی پور ادامه داد: یکی از اشکالات این است در جانمایی که ابتدا برای سیستم فنی و پشتیبانی این مسجد بعمل آمد برآورد اولیه دقیق نبود برای مکان که برای تعبیه سیستم تعیین شد ملک وقفی است و شرعا نمی توان از آن مکان استفاده کرد باید به فکر طراحی مکان جدید برای ایجاد موتورخانه باشیم.

وی به خواست ائمه جماعات شبستان های مسجد جامع ساری انتظار دارند برای هر حجره ای جداگانه سیستم سرمایشی و گرمایشی تعبیه شود اگر بشود این کار را انجام داد باید براساس مطالعات جدید انجام شود، بیان کرد: باید برای زمستان مشکل سرمایش این مسجد مرتفع شود.

استاندار مازندران گفت: نصب کولرهای گازی و بخاری گازی باید تا پایان هفته جاری طراحی و اجرا شود، برآورد هزینه شود و منابع مالی را مجموعه اوقاف و مجموعه گردشگری و شهرداری و استانداری باید تامین کنند.

وی با بیان اینکه پیمانکار باید بدهی اش پرداخت شود، خاطرنشان شد: باید تا۱۰ آدر ماه سال جاری مشکل گرمایش این مسجد مرتفع شود.

حسینی پور تاکید کرد: در بحث تاسیسات مسجد جامع ساری باید سازمان نظام مهندسی هم پای کار بیاید.

وی به اهمیت اقامه نماز در مسجد اشاره و بیان کرد: با افتخار نکات و تذکرات آیت الله مرتضی صدوقی مازندرانی از علمای برجسته مازندران و پیش نماز مسجد جامع ساری درخصوص اهمیت حضور مسئولین به ویژه استاندار در صف نماز جماعت مسجد را مورد توجه خواهیم داشت.

حسینی پور به اقدامات استانداری مازندران برای برگزاری با شکوه نمازجماعت در نمازحانه استانداری اشاره کرد و گفت: مفتخریم بگوییم اکنون نماز جماعت استانداری مازندران یکی از منظم ترین نمازجماعت های ادارات و دستگاه های اجرایی استان است.

وی به پراکندگی استان و اهمیت سفرهای شهرستانی با هدف رفع مشکلات مردم در سراسر استان اشاره کرد و یادآورشد: در این سفرها در نوبت های نماز در هر شهر و روستایی که حضور داشته باشیم در مسجد اقامه نماز خواهیم داشت. همچنین تلاش داریم خلا حضور در مسجد جامع ساری نیز پر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *