تعلل و کندی مرزبانی و گمرک جمهوری آذربایجان در پذیرش کامیونهای صادراتی و ارائه خدمات اداری و گمرکی، قدیمی بودن پل مرزی و مشترک آستارای جمهوری اسلامی ایران و آستارای جمهوری آذربایجان و تخریب قسمتهایی از بخش آذربایجان این پل مرزی و تاریخی و خسارت به کامیونهای صادراتی با ترکیدگی لاستیک کامیونها در این پل مرزی، موجب ایجاد صفهای طولانی در پایانه بار، محوطه گمرک و خیابان منتهی به این مرز بین المللی در شهر آستارا در شمال غربی استان گیلان شده است.
عکاس(مهدی حسین نژادی) منبع: خبرگزاری میزان
با وجود تلاشها و پیگیریهای مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی و راه اندازی سیستم مجازی نوبت دهی برای رانندگان کامیون ها، خیابان اصلی آستارا از محدوده تالاب استیل تا درب تجاری گمرک این شهر مرزنشین، همچنان صفهای طولانی کامیونهای حامل کالاهای صادراتی ایران به روسیه را شاهد است و کثرت آنها باعث ایجاد ترافیک، گرد و خاک و تخریب سطح آسفالت شهری آستارا شده است. به گفته کارشناسان امر اگر کشور همسایه جمهوری آذربایجان میزان پذیرش کامیونهای صادراتی از ایران را افزایش دهد و به معنای واقعی همانند گمرک آستارای ایران فعالیت ۲۴ ساعته داشته باشد، دیگر شاهد ترافیک کامیونهای صادراتی در مرز زمینی آستارا نخواهیم بود.
بازدید وزیر راه و شهرسازی از گذرگاه مرزی ایران و جمهوری آذربایجان – آستارا
بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر به شهرستان آستارا از پل مرزی مشترک و قدیمی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در آستارا، پایانه بار، محوطه گمرک آستارا، راه آهن مرزی و بارانداز ریلی آستارای ایران و آستارای آذربایجان و همچنین پل در حال احداث اتومبیل روی دو کشور بر روی رودخانه مرزی آستاراچای بازدید کرد.