دسته‌ها
آرشیو گردشگری مازندران

هنر لاک تراشی “نجار حسین” در روستای بورخانی سوادکوه

هنر لاک تراشی(چوتاشی) یا کچه تراشی به مهارتی بیش از مهارت یک نجار یا چوب تراش معمولی نیاز دارد.

عکاس( مصطفی شانچی )منبع:خبرگزاری ایسنا

هنر لاک تراش با استفاده از شناخت کافی از چوب و طبیعت، خود از دو هنر دست و ذهن خلاق نسبت به داشته‌های فرهنگی و تاریخی، تلفیقی بی‌ بدیل ایجاد می‌کند.

هنر لاک تراشی قدمتی بیش از هشت یا ۱۱ هزار ساله دارد.  از گذشته‌های دور استادکاران با استفاده از ریشه و تنه درختان جنگلی بدون بهره‌گیری از ابزار کار مدرن و با ابزاری مانند تیشه و مغار، ظروف چوبی مانند پارچ، لاکچه، لاک نان، لاک قند ریزکن، کَچِه، کوچِلِر، آب گردان، کِتِرا و غیره که با نقوش اسطوره‌ای و الهام گرفته از طبیعت اطراف منقوش می‌شود، تولید می‌کردند.

حسین افشار معروف به نجار حسین بیش از شصت سال است که لاک تراشی میکند و تا کنون که ۸۷ سال سن دارد با همین شغل امرار معاش میکند. 

7 دیدگاه دربارهٔ «هنر لاک تراشی “نجار حسین” در روستای بورخانی سوادکوه»

به نام خدا
با توجه به وجود ابزاهای مدرن، شیوه کار تغییر کرده و حالت گذشته را ندارد. با این همه وسایل چوبی که به این نحو تهیه میشوند ارزش هنری دارند.

استاد حسین کارش درسته خیلی از خانه های قدیمی روستای ما را هم ایشان ساخته ونجاری کرده خدا بهشون سلامتی و طول عمر عنایت کند

سلام پیشش رفتم واقعا پدری مهربان و دلسوز هستن قیمت اجناس خیلی خیلی مناسبه
حتما برین ببینین

سلام
ارزش خرید داشت چون مراحل ساخت را از نزدیک دیدیم و لذت استفاده از چیزی که مراحل ساختش را دیدی بیشتره

خداقوت به همچین هنرمندی .متاسفانه در ایران ارزش قائل نمیشن بابت این هنر با ارزش وپر زحمت .جوان های امروزی متاسفانه بعضی هاشون بیکار ودنبال همچین هنری نمیرن ولی در خارج شغل با ارزش وپرفروشی هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *