دسته‌ها
آرشیو خبری مازندران

نشست خبری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران

نشست خبری “بهزاد برارزاده ” مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب مازندران به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب در محل مخزن باغ کرمانی ساری برگزار شد.

عکاس(خیل دردانه) منبع: خزرنما

بهزاد برارزاده، در نشست خبری به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب با تاکید بر ضرورت صرفه‌جویی در این مایه حیاتی و استراتژیک آب، سرانه آب در کشورهای پیشرفته را از ۱۳۰ تا ۱۵۰ لیتر در ثانیه عنوان و اظهار کرد: این سرانه در کشور ما ۱۹۰ لیتر و در استان مازندران ۱۹۴ لیتر در ثانیه است که با توجه به گرمای هوای و نیز مسافر پذیر بودن استان ضروری است مردم استان ضمن تعبیه مخزن و ذخیره حداقل ۷۰۰ لیتر به ازای هر نفر، در مصرف آب صرفه‌جویی و الگوی مصرف را رعایت کنند.

به گزارش ایمنا ،برارزاده با بیان اینکه هم‌اکنون استان با تحت پوشش قرار دادن تمام شهرهای مازندران با جمعیت حدود ۲.۱ میلیون نفر و ۱۷۸۰ روستا با جمعیتی در حدود ۱.۱ میلیون نفر و نیز حدود ۱.۲۵ میلیون نفر جمعیت غیر دائم، توریست در مجموع به حدود ۴.۴۵ میلیون نفر خدمات رسانی می‌کند، افزود: بر این اساس ۸۵ درصد نیاز آبی استان از ۷۴۱ حلقه چاه، ۴۲۲ دهنه چشمه و ۱۵ درصد نیز از آب‌های سطحی شامل چهار تصفیه‌خانه، سه سد و یک رودخانه تأمین می‌شود.

مدیرعامل آبفا مازندران از نیاز ۱۵ هزار و ۱۷۶ لیتر در ثانیه آب شرب برای ۳ میلیون ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ثابت استان خبر داد و گفت: هم‌اکنون ۱۳ هزار و ۷۸۷ لیتر در ثانیه تأمین و یک‌هزار و ۳۸۹ لیتر در ثانیه و علاوه بر این تأمین آب آشامیدنی مسافران دغدغه ماست.

برارزاده با تاکید بر اینکه مازندران نیازمند نگاه ملی است، اظهار داشت: در دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به آب‌رسانی شد و در همین راستا برای مقابله با تنش آبی اقدامات مهمی شامل اصلاح، توسعه و احداث ۱۹۳۰ کیلومتر خط انتقال آب، حفر ۵۲ حلقه و بهسازی و مهندسی مجدد ۱۳۱ حلقه چاه، احداث ۳۴ هزار متر مکعب مخازن ذخیره، همچنین بهره‌مندی از ۱۰ حلقه چاه پیزومتری و کشاورزی با ظرفیت تأمین ۲۲۳ لیتر و افزایش ۲۰۹۶ لیتر در ثانیه توان تولید انجام شد.

وی با اشاره به وجود ۵ هزار و ۳۰۰ کیلومتر شبکه فرسوده در استان یادآور شد: رفع و اصلاح این مقدار شبکه بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار می‌طلبد.
این مسئول ضرورت اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب با توجه به بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی و حفظ محیط زیست در مازندران ضرورت دانست و گفت: در ۱۸ شهر استان طرح فاضلاب اجرایی شده و در حال حاضر شش شهر با بیش از ۴۱۷ هزار و ۳۶۰ نفر تحت پوشش شبکه جمع‌آوری فاضلاب هستند.

برارزاده در خصوص فاضلاب قائم‌شهر و مجتمع آبرسانی تلمادره از ضرورت اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی برای رفع تنش‌های اجتماعی در منطقه و آمادگی شرکت برای ارائه خدمات بهینه به مردم عنوان و مطرح کرد: از ۶۳۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در قائم‌شهر تاکنون ۳۰ کیلومتر اجرایی شده است و در مجتمع آبرسانی تلمادره نیز علی‌رغم ایجاد تأسیسات آبرسانی و توافق برای استفاده دوگانه شرب و کشاورزی از چاه موجود همچنان با تنش اجتماعی مواجه هستیم که این مهم نیازمند کار فرهنگی و همراهی مسئولان ذی‌ربط و خبرنگاران است.

وی با بیان اینکه افت سفره‌های آب زیرزمینی و خسارت وارده بر آن ناشی از خشکسالی‌های اخیر و برداشت بی‌رویه از این منابع و نیز قرار گرفتن برخی از دشت‌های استان از جمله نکا، بهشهر و گلوگاه در ردیف یکی از دشت‌های بحرانی و تنها دشت ممنوعه شمال کشور به علت برداشت بی‌رویه از منابع آب‌های زیر زمینی بوده است، خاطرنشان کرد: با توجه به این موارد خواستار اصلاح مصرف و رعایت الگوی صرفه‌جویی آب شرب توسط مردم فهیم استان و مسافران هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *