دسته‌ها
آرشیو گردشگری گیلان

جاذبه های گردشگری و تاریخی استان گیلان

چشم اندازها و مناظر طبیعی استان گیلان به قدری پرجلوه و با شکوه هستند که توان توصیف را از هر کس گرفته و فقط دیدن را یادآور می ‌شوند.

عکاس(ارسالی) منبع: خبرگزاری میراث آریا

گیلان به عنوان یکی از زیباتــرین استان های کشور به لحاظ جاذبه های طبیعی و گردشگری یاد می شود و سالانه میلیون ها نفر گردشگر به گیلان رو می آورند، گیلان سرزمین طلای سبز از دیدگان بسیاری از دوستــداران تاریخ و طبیعت به دور مانده است.

گیلان سرزمین طلای سبز

این استــان طبیعت و گردشگری با بیش از 14 هزار کیلومتر مربع مساحت دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی کم نظیری چون جنگل های انبوه، شالیزارهای وسیع، زیستــگاههای پرنده ها و آبگیرها و رودها، سواحل چشم نواز دریای خزر، پارکهای وسیع و انواع گیاهان کمیاب است.

جغرافیای سبز گیلان مجموعه ای بی بدیل از شاهکارها و مواهب خدادادی حاصل دریای همیشه آبی خزر تجلی یافته در آیینه امواج نیلگون کرانه های دل انگیز، جلگه ها، کوهپایه های جنگلی با گستره سبز شالیزارهای برنج، عطر خوش مخمل سبز بوته های چای، ییلاقات مصفا و رودخانه های زلال و پر پیچ و خم که شاید در خارج از این استان تنها بتوان همه این بهشت چشم را با هم تنها در رویایی شیرین تصور کرد.

 سیمای میراث فرهنگی این سرزمین به عنوان مامن اقوام آریایی از بزرگترین گاهواره تمدن و فرهنگ هزار ساله بشری است که همچنان دارای آثار ارزشمند تاریخی فرهنگی بجای مانده ازگذشتگان، هنرهای سنتی و صنایع دستی با قدمت هزار ساله است.

صنایع در گیلان نیز از قدمت زیادی برخوردار است، که از پرورش کرم ابریشم در عهد باستان آغاز و با کشت برنج، چای، توتون، صید و عمل آوری انواع ماهی، تولید و صدور خاویارادامه دارد، امروز شاید کمتر ایرانی و یا شاید هم کمتر گردشگر خارجی را بتوان سراغ گرفت که نام برخی از جاذبه های طبیعی و گردشگری گیلان چون شهرک تاریخی و باستانی ماسوله، تپه ها و جام مارلیک، تالاب بین المللی بندر انزلی و یا قلعه رودخان را نشنیده باشد.

گیلان خواستگاه ایجاد انگیزه برای گردشگر

جاذبه های گردشگری این استان آنقدر زیاد است که تقریبا جایی نیست که برای یک مسافر خالی از لطف و جذابیت باشد، شالیزارهای برنج، خانه های روستایی با سقف های پوشیده از شالی، بازارهای هفتگی، لباس های محلی، دریا و سواحل آن، باغ های چای و زیتون، ابنیه تاریخی، بقعه های امامزاده ها، آرامگاه شخصیت های علمی و فرهنگی و موزه و آثار باستانی همه و همه خبر از ایجاد انگیزه برای گردشگر است.

این استان علاوه بر این جاذبه ها به برکت مهاجرت سادات علوی در قرون اولیه اسلام دارای جاذبه های مذهبی زیادی نیز است.

 از برکت وجود این بقاع متبرکه اقتصاد منطقه رونق یافته که گواه آن وجود بازارهای محلی در کنار بقاع متبرکه است، بازارهای که علاوه بر ارتقاء وضعیت اقتصادی مجاوران، امکان جذب زائران و گردشگران غیربومی را نیز فراهم می کند که نمونه بازر آن روستای امام زاده هاشم (ع) در منطقه سراوان است.

گیلان هر ساله پذیرای صدها زائر بومی و غیر بومی است

بارگاه رفیع سید جلال الدین اشرف برادر امام رضا (ع) در آستانه اشرفیه، خواهر امام رضا و دانای علی در رشت، امامزاده هاشم در جاده رشت، تهران و شاهزاده ابراهیم در شفت از مهمترین مکان های مذهبی استان گیلان است که هر ساله پذیرای صدها زائر بومی و غیر بومی است.

 همچنین آرامگاه میرزا کوچک جنگلی در رشت، آرامگاه دکتر محمد معین در آستانه اشرفیه، بقعه شیخ زاهد در لاهیجان، بقعه متبرکه سبز قبا، امامزاده میرزا و پیر جلودار در فومن، بقعه شیخ تاج الدین محمود خیری، مرقد مطهر امامزاده سید قاسم (س) و سید ابراهیم ( س) در آستارا، بقعه بی بی حوریه در انزلی و بقعه شاه شهیدان در سیاهکل مکان های دیدنی و زیارتی با جذابیت های خاص خویش، گردشگران را برای بازدید به سوی خود فرا می خوانند.

 استان گیلان علاوه بر آثار تاریخی و مذهبی دارای 565 هزار هکتار جنگل و 224هزار هکتار مرتع طبیعی است که مانند کمربندی سبز از سواحل چابکسر شروع و تا سواحل آستارا امتداد دارد.

وجود تالاب های مانند تالاب خطیب گوران و کهنه گوراب فومن، مرداب بندر کیاشهر، مرداب استیل آستارا، تالاب بین المللی انزلی، توقفگاه و پناهگاه هزاران پرنده زیبا و رنگارنگ دریایی و قوهای سپید، تالاب زیبای امیرکلایه لاهیجان با انواع پرندگان دریایی، آبشار پره سرهشتپر، تالاب زیبای زربیجار با پوشش گیاهی مردابی زیستگاه پرندگان مهاجر املش، تالاب سیاه درویشان و نرگستان صومعه سرا مانند طاووسی زیبا پرهای افسونگر خود را برای پذیرایی از مسافران گسترده است.

16 دیدگاه دربارهٔ «جاذبه های گردشگری و تاریخی استان گیلان»

آقا نگو آقا نگو عزیز من نگو ملت میان خراب میکنن شمال کوچولو رو. نگو برادر مرده شور ببره اون دو ریال پولی را که گردشگر با خودش میاره تو گیلان.. بابا طبیعتتون به فنا رفت نگید برادر من.

درود بر شما.طبیعت زیبای گیلان قربانی بی تدبیری مسئولین و بی فرهنگی اکثریت گردشگران به زباله دان تبدیل شده.کاش هموطن من این زیبایی ها را قدر می‌دانست و لااقل برای دیدن دوباره خودش پاکیزه نگه می‌داشت.مگر زباله نریختن چقدر سخته.رها نکردن ضایعات پلاستیکی در کنار جاده و مناظر زیبا چقدر سخته؟

از گیلان بعد از خروج گردشگران چیزی جز زباله های رها شده در دل طبیعت نمی ماند و این برایمان آزاردهنده هست

با سلام خدمت دوستان عزیز و گرامی
من تازگی از منطقه مازندران برگشتم که هر منطقه توریستی رفتم مملو از زباله بود که خدایی جای تاسف داشت از این مردم ولی یه چیز دیگه هم هست که با اینکه هر جا میری ورودی و هزینه میگیرن اما شهرداری کوچکترین هزینه در جهت نظافت و نظم بخشیدن به این وضعیت نمیکنه هیچ جا سطل اشغال نیست اگرم هست تا خرخره پره و شاید یک ماهه بهش دست نزدن که نمیشه از بوی بد نزدیک بشی ..تو مشهدم مسافر دوبرابر شمال میاد اگر قرار بود اینجوری شهرداریش عمل کنه الان زیر کوهی از زباله دفن شده بود .قدم به قدم از این گاریهای زباله گذاشتن وپاکبانها لحظه به لحظه در حال نظافت هستن …والان تا حدودی فرهنگ سازی شده که کسی جرات اشغال ریختن نداره
ولی تو شمال من یه بار هر چی دنبال این گاریای اشغال گشتم به ندرت به چشمم خورد ..علاوه بر بی فرهنگی بعضی از مردم ما باید قبول کنیم شهرداری مناطق شمال عملکردشان افتضاح هستش …

دقیقا شهرداری مشهد خیلی عالی عمل می‌کنه ولی تو شهرهای دیگه بخصوص شمال افتضاح …
من مخالف کسایی هستم که اشغال میریزن هرجای دنیا .
ولی شهرداری شهرهای شمال اصلا براشون مهم نیست
همین شهادت امام رضا شش میلیون زائر اومدن مشهد ولی همه چیز درست پیش رفت …مشهد دومین شهر بزرگ ایران بعد تهران هست و به فضای سبز و تمیزی ش بسیار اهمیت میده
ولی یه گله ای که من از شمالی ها داشتم اینکه خیلی گرون همه چیز هست حتی یک بستنی چند برابر حساب میشد

لعنت به هرچی مسافر مزاحم، لطفا اگر مسولین داریم ک نداریم گیلان مازندران طرح زوج فرد کنن، یفکری برای شمال کشور بکنن یه مشت مسافر ….میان اونجا اشغال میریزن برای ما

واقعا جای تأسف از مردمی که دم از فرهنگ میزنن به اصطلاح خودشون با کلاس می‌دونن طبیعت زیبا رو تبدیل به اشغال دونی کردن یه خسته نباشید به مسئولین شهرهای شمالی باید گفت که هیچ کاری نه برای طبیعت نه طبیعت گردان انجام نمیدن

ما که رفتیم شمال جز اشغال وزباله چیزی ندیدیم مگه شهردار نداره چرا اینقدر ضعیف عمل می‌کنه لطفا پیگیری کنید اگه این جور ادامه پیدا کنه که خیلی بده میشه گورستان زباله

هموطنان عزیز، 🥰🥰🥰🌻🌻🌻
درسته شهردار وظایفی داره، ولی ما انسانها هموطنن و گردشگرها هم یک وطیفه انسانی داریم، وقتی بالای بیست ملیون گردشگر وارد یک شهر استان میشه ایا وظایف شهرداری جواب گو هست؟؟
پس لطفا هر شخص خودش شهردار خودش باشه، تا طبیعتی اباد داشته باشیم
با حترام💐💐💐

مشهد علاوه بر مسافر ایرانی عرب و غیره هم هزار هزار هستن که عربها اصلا توجهی به نریختن زباله ندارن ولی با این وجود اونقدر تمیزه ولی شمال فقط تعطیلات شلوغ میشه اونقدر شهرداری ضعیفه که می‌ترسی از خودرو پیاده شی از کثیفی. همش مقصر شهرداری نه مسافرا

برادران محترم پول ورودی خروجی ویلا و غیره آنها خوبه ولی طلای کثیف آنها بد برادران ضعف از مدیریت اشغال ماست که زباله ها را مدیریت نمی کنیم

با سلام
من تعدادی از جاهای دیدنی گیلان رو رفتم و وجود زباله ها آزارم می داد .هم گردشگران و هم مسولین باید دست به دست هم بدن تا یک ایران پاک داشته باشیم . به شخصه هر جای ایران برای تفریح برم زباله ای که تولید می کنم در ماشین قرار می دم و در طبیعت رها نمی کنم حتی سعی می کنم تعدادی از زباله هایی که با بی مسولیتی گردشگر و مسولین اون منطقه جلوه نامناسبی را ایجاد می کند جمع کنم.به امید روزی که ایرانی پاک و آباد داشته باشیم.

سلام،من از مشهد اومدم سمت مازندران و گیلان، آقا مملکت واقعا قانون نداره، بی صاحبه، مسوول نداره اونی هم که سمتی داره به اصطلاح فقط پشت میزش نشسته دنبال حقوقش هست و موقعیت کاری که از بقیه عقب نمونه و پولی گیرش بیاد و الا مردم خودشان میان و میرن از هر چیزی بگیری تو مملکت بی صاحبی داد میزنه، گرانی مخصوصا در گیلان از حد گذشته، خدا از گذشتگان قبول کنه پنجاه سال پیش هر جای مملکت میرفتی قیمت‌ها یکی بود کسی جرات گران فروشی نداشت. الان از این مغازه تا برایش از زمین تا آسمان قیمت‌ها فرق میکنه مسوولی هم نیست رسیدگی بکنه، آقا مملکت از دست رفته بی صاحبه همین….

شما برید استان ایلام ایام عید،ببینید چقدر تو دل کوه ودشت چادر زدن اما یک نفر زباله نمیریزه،اخر سر هم زباله هارو تو کیسه بزرگ میذارن کنار جاده های کوه ودشت شهرداری هم میره جمع میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *