دسته‌ها
آرشیو خبری مازندران

مراسم تجلیل از محیط‌ بانان نمونه مازندران در سال ۱۴۰۳

آیین گرامیداشت روز محیط‌بان با حضور استاندار مازندران، فرمانده انتظامی استان و فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست در سالن شهید رجایی استانداری مازندران برگزار شد.

عکاس(حسین خادمی) منبع: خزرنما

یوسف نوری استاندار مازندران در آیین گرامیداشت روز محیط بان گفت: معضل بالا بودن سرانه حفاظت محیط زیست در کشور نیز مشهود است، این که هر محیط بان از ۱۰ هزار هکتار از عرصه های محیط زیست کشور را سرکشی کند، بسیار سخت و محیط بان با چالش های جدی مواجه است.

وی از آموزه‌های دینی و همچنین اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در خصوص اهمیت محیط زیست گفت و در همین زمینه به نمونه‌هایی از سخنان پیامبر، نهج‌البلاغه حضرت علی (ع) و همچنین تأکیدات امام راحل، رهبری و رئیس جمهور شهید اشاره کرد که ناظر بر احترام به محیط زیست است.

استاندار مازندران با بیان اینکه مباحث محیط زیستی باید به خوبی اجرا بشود، افزود: نقصی را در کشور می‌بینم و نظریه من مبتنی بر مطالعات جهانی این است که ما درست از ذخایر زیست‌محیطی محفاظت نکردیم و برای آنها دیواره نساختیم در حالی‌که اکنون اگر کسی می‌خواهد نرم‌افزار درست کند برای آن دیواره می‌سازد.  

نوری با تاکید بر این دیواره ای جهت حفاظت مناطق محیط‌زیست مازندران ایجاد نشده است، تصریح کرد: تردد باید در مناطق حفاظت شده به ویژه منطقه میانکاله ساماندهی شود.

استاندار مازندران با بیان اینکه اسکان در میانکاله باید محل جدایی باشد )اشاره به طرح جامع گردشگری میانکاله)؛ افزود: ما در واقع آن آمایش زیست‌محیطی را انجام ندادیم، به جای اینکه ۱۰ یا ۱۰۰ هکتار را بگذاریم کنار، می‌گوییم هر جایی خواستید بروید اشکالی ندارد.

وی با اشاره به بازدید‌هایی که از جنگل‌های مازندران به ویژه از رامسر تا رویان و سد‌های استان از لفور تا میجران داشته است، از ظرفیت‌های مهم گردشگری گفته، اما این را هم گفته است که طرح گردشگری نباید سطحی اجرا شود.

نوری تصریح کرد: برای طرح طبیعت‌گردی در میانکاله باید فراخوان بین‌المللی بزنید، برای این طرح مهم یک نفر نباشد که کار دم دستیِ نامربوطِ ضعیف را انجام بدهد بلکه پیشنهاداتی قوی بدهند و آدم‌های قوی، معتبر و دارای اهلیت و دوستدار محیط زیست بیایند و در آن قسمتی که برای تکثیر گونه‌هاست نیز از مردم کمک بگیرید و این کار را انجام بدهید.


وی تأکید کرد که توسعه پایدار گردشگری ناظر بر حذف گردشگری انبوه و گردشگری مسئولانه است.


نماینده عالی دولت در مازندران با بیان اینکه ۲۲.۲ درصد از پارک‌های ملی برای مازندران است و کار محیط‌بانان سخت بوده و حوزه گسترده‌ای دارد، از چالش‌های زیاد آن به ویژه در ساعات کاری گفت که بعضا تا ۴۳۷ ساعت در ماه هم رسیده است.


وی همچنین با اشاره به سخنان مدعوین اظهار داشت که در استان هم نماینده قوه قضائیه، سازمان بازرسی، نیروی انتظامی و … در کنار محیط زیست هستند.


سرهنگ جمشید محبت‌خانی فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور نیز در این آیین  گفت: در طول سال ۵ هزار و ۴۰۰ سلاح در زمان شکار و بالغ بر ۳ هزار سلاح قبل از شکار کشف می‌شوند که در مجموع کشف بیش از ۹ هزار سلاح نشان از اهمیت شغل محیط‌بانی است.

وی اظهار کرد: اقداماتی برای نخستین بار در دولت سیزدهم رقم خورد که یکی از کارهای پایه‌ای راه‌اندازی چهار هنرستان محیط‌بانی را در چهار استان کشور بوده است.

وی افزود: یک‌هزار و ۲۰۰ دستگاه موتوری به استان‌ها طی دولت انقلابی در اختیار یگان محیط‌زیست قرار گرفت.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه تمام پاسگانی‌های محیط زیست در استان طی دولت سیزدهم مجهز به پنل خورشیدی شدند، اضافه کرد: همچنین ۷۵۰ نفر به بدنه محیط‌بانی تزریق شده است.

محبت‌خانی بیان کرد: رئیس‌جمهور شهید سه پاسگانی محیط‌بانی را از نزدیک بازدید کردند که از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی با اعلام اینکه ۱۳ درصد از مناطق کشور با وسعت ۱۹ میلیون هکتار به‌عنوان مناطق حفاظت شده است، اضافه کرد: تعداد حدود ۴ هزار نفر از این مناطق حفاظت می‌کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: برای پاسداری از این مناطق حفاظت شده محیط‌زیست ۱۳۳ نفر محیط‌بان و حدود ۳۵۰ نفر به‌عنوان جانباز تقدیم کردیم.


محبت‌خانی اضافه کرد: برخی از محیط‌بانان باتوجه به وجود ساچمه در بدن درحال فعالیت هستند و حتی محیط‌بانی نابینا داریم که درحال خدمت است.

وی تصریح کرد: ۵ هزار و ۴۰۰ سلاح در سال توسط محیط‌بانان کشف می‌شود در شرایطی که برای تک تک کشف سلاح‌ها همراه با درگیری است؛ چرا که متخلفان حاضر به تحویل سلاح خود به محیط‌بانان نیستند.


فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: بالغ بر ۳ هزار پرونده قبل از شکار کشف می‌شود که در مجموع کشف بیش از ۹ هزار سلاح نشان از اهمیت شغل محیط‌بانی است.

محبت‌خانی خاطرنشان کرد: یکی از مظلومیت‌های محیط‌بانان بالا بودن ساعات کاری محیط‌بانان است این در حالی است که درآمد‌شان مکفی نیست.

وی یادآور شد: هشتم آبان ماه روز محیط‌بان نامگذاری شد و در تقویم رسمی کشور به ثبت رسید.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه از هر ۵۰ محیط‌بان یک محیط‌بان به‌عنوان محیط‌بان نمونه انتخاب می‌شود، گفت: هر سال یک محیط‌بان ملی از استان مازندران انتخاب می‌شوند.


عطااله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران نیز با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت، اظهار کرد: محیط‌بانان مازندران در ۲۰ اسفند ماه با رئیس‌جمهور شهید در میانکاله دیدار داشتند و مواضع زیست‌محیطی ایشان تبیین شد که توسعه را فرع محیط‌زیست می‌دانستند، به طوری‌که تا پیش از این هیچ رئیس‌جمهوری به صورت چهره به چهره با محیط‌بانان دیدار نداشتند.

وی گفت: درحال حاضر ۶ پاسگاه محیط‌بانی درحال احداث داریم برای ساخت و تامین و تجهیز نیاز به رقمی حدود ۲۰میلیارد تومان اعتبار داریم که لازم است از ظرفیت خیران در حوزه حفاظت از محیط‌زیست بهره بگیریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه ۲۱ منطقه تحت مدیریت داریم، افزود: وظیفه حفاظت و حراست از این مناطق با وسعت ۵۰۰هزار هکتار برعهده حدود ۳۰۰ نفر از محیط‌بانان است.


 مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران با اشاره به اینکه کمتر از ۱۰ پاسگاه محیط‌بانی به‌دلیل کمبود نیرو تعطیل شده است، اضافه کرد: ۵۰ پاسگانی محیط‌بانی فعال داریم.


کاویان یادآور شد: طی سه سال ۲۷ نیرو به افتخار بازنشستگی نائل شدند که تا به امروز ۱۶ نیرو را جدی کردیم الان در تدارک جذب ۱۱ نیرو و آموزش‌های میدانی هستیم.

وی تصریح کرد: در فصل تابستان خارج از پاسگاه‌ها چادرهای گاوبانگی را در مناطق حفاظت شده، مستقر می‌کنیم تا بتوانیم مجاز گونه تحت حفاظت محیط‌زیست حفاظت کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران با اعلام اینکه ۳۲ چادر گاوبانگی در مناطق تحت حفاظت استان مستقر می‌شود، تصریح کرد: یکی از مسائل بالا بودن عمر ناوگان خودرویی است که باتوجه به وجود صعب‌العبور مستلزم نوسازی است.

‌کاویان بیان کرد: تا پایان شهریور ماه ۸ دستگاه کمک‌دار از محل اعتبارات سفر به ناوگان اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه رقمی حدود ۸ میلیارد در بخش یگان حفاظت اختصاص یافت، اظهار کرد: درحال حاضر ۶ پاسگاه محیط‌بانی درحال احداث داریم برای ساخت و تامین و تجهیز نیاز به رقمی حدود ۲۰میلیارد تومان اعتبار داریم که لازم است از ظرفیت خیران در حوزه حفاظت از محیط‌زیست بهره بگیریم.

در این جلسه سردار حسن مفخمی فرمانده نیروی انتظامی مازندران نیز با اشاره به اهمیت اقتدار عملیاتی در سایه تعامل بین محیط زیست و نیروی انتظامی اظهار داشت: امروز تفاهمنامه و توافقنامه‌ای بین نیروی انتظامی، استانداری و محیط زیست با ماهیت اطلاعاتی عملیاتی برای صیانت از مناطق حفاظت‌شده به امضا می‌رسد.


سردار حسن مفخمی شهرستانی اظهار داشت: تعامل در حوزه رسانه‌ای و پوشش خبری نیز اهمیت دارد تا مردم از این اقدامات آگاه شوند و این خبر‌ها عزت‌آفرین، اقتدار آفرین و امیدآفرین باشد.


وی ادامه داد: پاسگاه‌های ما پاسگاه‌های شما و مقرّ شما مقرّ ماست، هر گونه پشتیبانی لازم باشد را انجام می‌دهیم.

در این جلسه از تعامل ویژه فرمانده انتظامی استان و نیروهای تحت امر در ایجاد هماهنگی به منظور انجام ماموریت های مشترک در سطح حوزه استحفاظی و هم افزایی در راستای تحقق  اهداف توسعه پایدار و رسالت های سازمان حفاظت محیط زیست در استان مازندران تقدیر شد.


در ادامه این مراسم محیط بان علیرضا ابراهیمی حکم انتصاب خود به عنوان فرمانده جدید یگان حفاظت محیط زیست استان مازندران را دریافت کرد و از زحمات مسلم آهنگری در ۳۵ سال تلاش صادقانه قدردانی شد.


همچنین از محیطبانان نمونه ملی، کشوری، استانی و شهرستانی از شهر‌های مختلف استان قدردانی شد.

محیط بان نمونه ملی :

مهدی گلی


محیط بان نمونه کشوری

حسین احمدزاده (ساری)
یاسر آزادی(بابلسر)
صدراله بابوکوهستانی(چالوس)
اسداله خادمی شهمیری(اداره پارک ملی کیاسر)
عمران شیخ الاسلامی(نوشهر)


محیط بان نمونه استانی

1علیرضا بهرامیآمل
2علی رستمیمیانکاله
3مرتضی رضانیابابل
4عباد سارخینکا
5کمیل شریفیکلاردشت
6داریوش شهابیساری
7علی صادقیانتنکابن
8اسماعیل عرباداره پارک ملی پابند
9علی عقیلیفریدونکنار
10عارف محمدی لفورکیسوادکوه

 


محیط بان نمونه شهرستانی

1علی احمدزادهرامسر
2مسعود راهدارمیانکاله
3عبدالرضا رستمی نیاسانیعباس آباد
4وحید رضاییجویبار
5عین اله شبانینور
6هادی کردنوشهر
7مهدی کلبادی نژادگلوگاه
8حسین مرتضویمیاندورود
9احمد یوسف پور بیشهبابلسر

یک پاسخ به «مراسم تجلیل از محیط‌ بانان نمونه مازندران در سال ۱۴۰۳»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *