دسته‌ها
آرشیو

پرورش ماهیان خاویاری در لاله‌آباد بابل

ایسنا/مازندران یک مرکز پرورش ماهیان خاویاری و ازون برون در بخش لاله آباد شهرستان بابل در حالی با شرایط سخت کاری همچنان به تولید ادامه می دهد که با مشکلات و چالش های متعددی روبروست و انتظار دارد تا متولیان از حداقل کمک ها به چنین مجموعه های فعال تولیدی دریغ نکنند.

عکاس(نگین نصیرایی) منبع: خبرگزاری ایسنا مازندران

در این مرکز ۱۲ ماهی مولد برای استحصال خاویار وجود دارد که سن هر کدام از این ماهی ها ۱۱ سال بوده و وزن آنها بین ۷۰ تا ۸۰ کیلوگرم است.

نکته قابل توجه این است که از هر ماهی مولد ۱۱ ساله که حدودا ۷۰ کیلوگرم وزن داشته باشد می توان امید داشت که ۷ کیلو خاویار استحصال شود، در حقیقت ۱۰ درصد وزن بدن ماهیان مولد را خاویار آن ها تشکیل می دهد.

این مرکز در مساحت ۸۵۰ مترمربع مشغول به تولید ماهیان مولد خاویاری و ازون برون است. رنگ ماهی ها عموما خاکستری است اما در بین آنها برخی با رنگ تقریبا سفید دیده می شوند که اصطلاحا زال نامیده می شوند.

نکته جالب درباره ماهیان خاویاری اینست که هر ماهی فقط یکبار در طول عمر خود می تواند خاویار تولید کند و این مهم حدودا ۱۱ سال زمان نیاز دارد؛ درواقع ماهیان مولد از سال یازدهم زندگی خود قادر به تولید خاویار هستند. از دیگر مشقات این شغل جابه جایی ماهیان خاویاری و ازونبرون است که به سبب وزن بالا نیازمند ابزار و نیروی انسانی کافی است.

متاسفانه این شغل نیز همانند مشاغل دیگر مورد کم لطفی مسئولین شهرستانی و استانی قرار گرفته است و تولیدکنندگان توقع دارند که مسئولین از حداقل کمک ها به مجموعه های فعال تولیدی دریغ نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *