دسته‌ها
آرشیو فرهنگی

همایش امر به معروف و نهی از منکر در ساری 

همایش امربه معروف و نهی از منکر«حکمرانی عادلانه، زیست عفیفانه، جهاد تبیین» با حضور حجت الاسلام والمسلیمن «محمدباقر محمدی لائینی» نماینده ولی فقیه در مازندران در مجتمع اهل بیت(ع) ساری برگزار شد.

عکاس(مرتضی میرزایی) منبع: مردا

 نماینده ولی فقیه در مازندران گفت : نهادهای محتلف امر به معروف و نهی از منکر در نظام جمهوری اسلامی نمونه و الگو مطهر جامعه هستند اما صدای امر به معروف و نهی از منکر در دستگاه‌های اجرایی اصلا شنیده نم‌ شود.

به گزارش ایرنا ، حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر محمدی لایینی در همایش « امر به معروف و نهی از منکر ، حکمرانی عادلانه ، زیست عفیفانه و جهاد تبیین » در ساری افزود:  در حالی امروز با مشکلات جدی امر به معروف و نهی از منکر و مشکلات فساد و کم کاری مواجه هستیم که بسیج ، بازرسی ، حراست ، شورای امر به معروف و نهی از منکر ادارات و عیقدتی و سیاسی به عنوان گروه ها مطهر نیز وجود داشته و فعالیت دارند.
وی با طرح این سووال که این گروه های مطهر کجای کار امر به معروف و نهی از منکر هستند ، ادامه داد : کارکنان دولت به عنوان نان خواران و خادمان ملت علاوه بر لزوم رعایت تمام و کمال ضوابط عفاف و حجاب باید ریشه های بی عدالتی و فساد را در دستگا های اجرایی بخشکانند.

مجتمع اهل بیت(ع) ساری با تاکید بر این  نکته که شوراهای امر به معروف و نهی از منکر ابتدا باید خودشان را اصلاح کنند، گفت: همه افراد بدحجاب و بی حجاب در خیابان ها ، کوچه ها و سواحل که بیکار نیستند ، شمار زیادی همین کارکنان دولت هستند ، پس باید امر به معروف و نهی از منکر را از دستگاه های اجرایی شروع کنیم.

وی با ذکر این نکته که تحقیقات و پژوهش های اجتماعی ، مذهبی و اعتقادی زیادی از سوی مراکز علمی و دانشگاهی انجام می شود ، اما همچنان نتایج آن در برنامه های  توسعه ای و در تصمیم گیری ها برای حل آسیب های اجتماعی و اعتقادی در جامعه استان جایگاهی نداشته و عملیاتی نمی شود، افزود : به نظر می رسد این همه هزینه هایی که در بخش تحقیقات و پژوهش می شود فقط برای رفع تکلیف و گرفتن امتیاز های شخصی افراد است.

محمدی لائینی بر لزوم تعامل و ارتباط بین مراکز تحقیقاتی و پژوهشی علمی و دانشگاهی با دستگاه های اجرایی تاکید کرد و بیان داشت: در چنین وضعیتی ابتدا باید  امر به معروف و نهی از منکر را در دستگاه های اجرایی نفوذ بدهیم.

وی با ذکر این نکته که عفاف و حجاب را باید در کنار عدالت ادارای و برخورد با مفسدان در دستگاه های اجرایی دنبال کرد ، گفت : در این صورت مردم را می توان قانع به رعایت مقولات امر به معروف و نهی از منکر کرد.

نماینده ولی فقیه در مازندران افزود : کم کاری در ادارات و بی عدالتی در رفتارهای کارکنان دولت سبب شد تا مقولات امر به معروف و نهی از منکر در همه بخش ها بشدت کم رنگ شود و حتی بدبینی در جامعه به وجود بیاید.

وی یکی از بارزترین منکرات را ماده ۱۰۰ شهرداری ها دانست و بیان داشت : جریمه ماده ۱۰۰ و ۹۹ در شهرداری ها ریشه بسیاری از فسادهای ساخت و سازهای بی ضابطه و غیرمجاز  است و در واقع فساد و منکر را با گرفتن جریمه توجیه می کنیم که این مشکلات ریشه ای امر به معروف و نهی از منکر است.

امام جمعه ساری با اظهار این که معتقد است هرگونه مشکلاتی که در جامعه وجود دارد ابتدا باید یقه شوراها و دیگر نهادهای مسوول در امر به معروف  و نهی از منکر گرفت ، گفت : کژی و ناخالصی در آنان نباید  باشد ، امروز نگاه تنگ نظرانه و باند همشهری بازی در دستگاه های اجرایی مازندران به عنوان منکرات بیداد می کند.

مقابله با  زمین‌خواری معیار ارزیابی عملکرد فرمانداران  

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران هم در این نشست با اظهار این‌که در هشت دولت گذشته مقاومت مقابل تجاوز به عرضه‌های طبیعی و کشاورزی استان اصلا وجود نداشت، گفت : بر اساس رویکرد و دستور نماینده عالی دولت در استان شاخص عملکرد فرمانداران ، بخشداران و دهیاران مقابله با زمین‌خواری است.

روح الله سلگی افزود : برای ریشه کنی کامل شبکه‌های فساد و تجاوز به عرصه‌های ملی و کشاورزی در استان ایستادگی می کنیم و در این ماموریت ویژه دهیاران در خط مقدم هستند و تمامی فعالیت آنان رصد می شود.

وی با هشدار این نکته که دوران سکوت و تماشا کردن محض این گونه تجاوزات به عرصه های طبیعی و زمین های کشاورزی استان تمام شده است، ادامه داد : امروز یکی از مهم ترین منکرات در استان مبارزه با فساد اداری بخصوص زمین خواری است.

سلگی با بیان این که مقاومت نکردن مسوولان در هشت سال دولت گذشته سبب شد تا ساخت و سازهای بی رویه در خارج از بافت روستاها و شهرهای استان به صورت وحشتناک گسترش بیابد، گفت: مسوولان این دولت به هیچ عنوان در برخورد با این رویه با هیچ کسی تعارف نداشته و مقاومت می کنند.

وی یکی از اقدامات و برنامه جدی دولت در مازندران را حضور میدانی مدیران در مناطق محروم از غرب تا شرق استان دانست و بیان داشت: استاندار محترم برای اجرای عدالت و از بین بردن تفکر جدایی غرب از شرق و یا مشکلات همه مردم استان به این مسایل به صورت ویژه توجه و اهتمام دارند و لزوم این مقولات در بین مسوولان اجرایی استانی و شهرستانی نیز تبیین شده است.

ضرورت تبیین شرعی و منطقی حجاب و عفاف  

 مسوول بسیج اقشار و متخصصین سپاه کربلا مازندران هم با بیان این نگاه و رویکرد به عفاف و حجاب باید به صورت ریشه ای مورد توجه قرار بگیرد، گفت: اگر امروز وضعیت و نگاه نوجوانان و جوانان ما به مساله عفاف و حجاب به این صورت است ، نتیجه  بی توجهی به اهمیت تبیین شرعی و منطقی آن در مهدهای کودک سه دهه گذشته است.

سرهنگ پاسدار شهرام نوری با اظها این که ترویج غلط فرهنگ عفاف و حجاب  در مهدهای کودک  و بی توجهی و کم کاری به این مقوله فرهنگی دینی و اعتقادی  در مراکز آموزش و پرورش و دانشگاه ها عامل چننی وضعیت است، ادامه داد: یکی از دلایلی که سبب  گسترش چالش ها حجاب اسلامی شده است، این که فقط به مساله منکر این بخش توجه و برخورد شده است، در حالی که تبیین شرعی و منطقی عفاف و حجاب یا هما امر به معروف بسیار مهم تر است.

وی با بیان این که در این شرایط ابتدا باید مشکلات رعایت حجاب در ادارات را حل و فصل کنیم، ادامه داد: کارکنان ادرات که مستقیم از بیت المال ارتزاق می کنند، باید همه ضوابط و مقرات اعتقادی و دینی را به درستی رعایت کنند.

 مسوول بسیج اقشار و متخصصین سپاه کربلا مازندران تصریح کرد: معتقدیم تهاجمی برخورد کردن اصلا سبب ایجاد اعتقاد و توفیق باورهای دینی و اسلامی نمی شود ، اما این که مسوولان حتی نسبت به تذکر عادی نسبت به بدحجابی و بی حجابی دریغ کنند، نیز درست نیست.

نوری گفت: بررسی های میدانی از وضعیت عفاف و حجاب در برخی از مناطق مازندران به خصوص در سواحل استان نشان می دهد که انگار شباهتی با جغرافیای نظام جمهوری اسلامی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *