دسته‌ها
آرشیو

نشست خبری “خانه دیپلماسی” در بابلسر باحضور “رامین مهمان‌پرست”

نشست خبری “رامین مهمان‌پرست” رئیس شورای سیاست‌گذاری خانه دیپلماسی ایران در بابلسر برگزار شد.

عکاس(ابراهیم فلاح) منبع: خزرنما

 رامین مهمان‌پرست رئیس شورای سیاست‌گذاری خانه دیپلماسی ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه مازندران در بابلسر اظهار کرد: ما دارای کشوری با ۸۴ میلیون جمعیت داریم که نیمی از آن جوان هستند و باید برای این جوانان برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم.

به گزارش بلاغ؛وی افزود: باید متناسب با نیاز کشور برای این جوانان نیازهای ضروری همچون مسکن را فراهم بیاوریم و نمی شود با مسکن های موقت، کارهای بزرگ انجام داد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری خانه دیپلماسی ایران خاطرنشان کرد: اگر طراحی مطلوبی برای پاسخگویی به نیازهای جوانان که موتور محرکه کشور هستند نکنیم قطعا با چالش‌هایی مواجه خواهیم شد.

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه ادامه داد: خیلی از کشورهای پیشرفته دنیا در حسرت جمعیت جوان ایران هستند و برنامه‌های متنوع آنان برای جوانان لنگ جمعیت محدود جوانان این کشور است.

مهمان‌پرست بیان کرد: رشد و جهش هر کشوری نیازمند طراحی کلان در بخش‌های گوناگون فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است.

وی عنوان کرد: ما طرحی را برای خدمت سربازی که امروز به یک دغدغه‌‌مندی برای نسل جوان ما مبدل شده است را دادیم و در این طرح پیشنهاد خرید خدمت سربازی را برای همه طبقات جامعه از طریق تسهیلات بانکی دادیم و در مقابل افرادی که تمایل به خدمت سربازی دارند برای آنان حقوق درخور و شایسته‌ای پیش‌بینی کردیم.

رئیس شورای سیاست‌گذاری خانه دیپلماسی ایران گفت: تحقق این طرح چند ده هزار جوان ایرانی از بلاتکلیفی خارج می‌شوند و وارد بازار کار می‌شوند.

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه اعلام کرد: در کشورما ۴ میلیون نفر شاغل دولتی و بازنشستگان ما نیز ۴ و نیم میلیون نفر است که این تناسب یک ایراد جدی به شمار می‌رود، چرا که در دنیا این نسبت، یک‌سوم است.

مهمان‌پرست اشاره کرد: در بحث اقتصادی نیز اگر ریشه‌ها را پیدا نکنید نمی‌توانید چالش‌های موجود را مرتفع کنید.

وی مطرح کرد: دولت سیزدهم در زمانی که سر کار آمد حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشت و در مقابل ۶۵۰ هزار میلیارد تومان هم پروژه نیمه کاره، حتی اگر برجام به نتیجه برسد باز در این شرایط هزینه‌های ما بالاتر از درآمد است و این منطقی نیست.

رئیس شورای سیاست‌گذاری خانه دیپلماسی ایران افزود: باید بدنه دولت کوچک شود و تسهیلاتی ایجاد کنیم که افرادی که در بدنه دولت اضافه هستند وارد بخش‌خصوصی شوند.

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه مطرح کرد: باید برای تبدیل به یک کشور چابک اقتصادی، تفکرمان را نیز تغییر دهیم و اقتصاد دولتی را به اقتصاد بر پایه بخش خصوصی برگردانیم و باید در این راستا بدنه دولت کوچک شود.

مهمان‌پرست عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ یک اشتباهی در تنظیم بودجه صورت گرفت که منجر شد رقم بودجه دو برابر شود که این منابع می‌بایست از محل نفت، درآمدهای مالیاتی و چاپ اسکناس تامین شود؛ گزینه‌هایی که عملا تحقق آن غیرواقعی است.

وی اعلام کرد: تا زمانی که این روند اصلی اصلاح نشود شما همواره هزینه‌های بالاتر از درآمد دارید که تورم زا خواهد بود.

رئیس شورای سیاست‌گذاری خانه دیپلماسی ایران خاطرنشان کرد: ما در خانه دیپلماسی یک تشکیلات غیردولتی ایجاد کردیم که در آن از تجربیات دیپلمات‌ها برای طراحی‌های کلان کشور بهره ببریم.

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه اضافه کرد: نخستین گام ما در حوزه دیپلماسی اقتصادی است که به این سمت فعالیت و ظرفیت خود را هدایت کردیم.

مهمان‌پرست اشاره کرد: یکی از مشکلات بخش خصوصی ما یافتن بازار صادراتی، اصلاح قوانین، یافتن مشوق‌ها، وجود موانع متعدد در مسیر فعالیت و غیره است که ما نیاز داریم دستگاه‌های متولی در نقطه‌ای گرد هم جمع شوند و سیاست‌سیاست‌هایشان را به هم نزدیک کنند.

وی تاکید کرد: اولین کار فوری کشور در این مقطع، راه اندازی سازماندهی ساختاری جدید است تا دستگاه‌های متولی به یک طراحی مطلوب و کلان هماهنگ دست پیدا کنند؛ طرحی که همه می‌دانند چه باید بکنند چرا که همه در طراحی این طرح دخیل بودند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری خانه دیپلماسی ایران افزود: یکی از وظایف که ما در خانه دیپلماسی که بدنبال آن هستیم هماهنگی و سازماندهی روال بهم ریخته و آشفته موجود است و ساختار دیپلماسی اقتصادی به یک نقطه مطلوب برسد.

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه اعلام کرد: ما برای ارتقای سطح دانش افراد با فاصله از مدرک گرایی بدنبال تخصص‌های جدید هستیم؛ بطور نمونه آموزش مهارت اصول تشریفات توسط چهره‌های برجسته این حوزه در کشور که می‌تواند بسیار جذاب و مفیدفایده باشد.

مهمان‌پرست ادامه داد: دروس در این دوره‌ها کاملا جدید و اساتید هم دیپلمات‌هایی که چند دهه سابقه در کارنامه کاری خود دارند.

وی اذعان کرد: این دوره‌ها بجز تهران در ۱۰ استان دیگر نیز برگزار خواهد شد که شروع کار ما در دو استان مازندران و گیلان خواهد بود که در حال انجام قرار دارد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری خانه دیپلماسی ایران گفت: ما آمادگی کامل برای برگزاری این دوره‌ها برای دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌ها به‌صورت گروهی را داریم و از آن استقبال می‌کنیم.

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه عنوان کرد: معتقدیم اگر استان‌ها متحول شوند کشور نیز متحول خواهد شد؛ چرا که در استان‌ها انگیزه و آمادگی برای تحرک زیاد است.

مهمان‌پرست اشاره کرد: ما در خانه دیپلماسی، باشگاهی طراحی کردیم که اعضای حقیقی و حقوقی از خدمات متنوعی برخوردار می‌شوند و در کنار آن خدماتی چون آموزش و مشاوره دییلماسی اقتصادی خواهیم داد.

وی به برگزاری تورهای اقتصادی با بهره‌گیری از تجربیات دیپلمات‌ها و رایزنان کشورهای مقصد برای تجار و فعالان بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: با این ظرفیت‌ها و بهره مندی از دیپلمات‌های بازنشسته داخلی در کنار تجار خواهیم بود تا منجر به انعقاد قرارداد شود.

رئیس شورای سیاست‌گذاری دیپلماسی ایران متذکر شد: شرایط اقتصادی کشور بنحوی است که احتیاج به یک کار بزرگ دارد لذا باید تغییرات بزرگی در رویه های اقتصادی کشور صورت گیرد، ساختار اقتصادی کشور باید دگرگون شود، اقتصاد دولتی باید بر روی محور بخش خصوصی فعالیت کند، بدنه دولت باید کوچک، بخش خصوصی تقویت و دیپلماسی اقتصادی باید جدی گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *