دسته‌ها
آرشیو

نشست خبری”حمید بخشی” مدیرکل پدافند غیرعامل مازندران

نشست خبری حمید بخشی، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری مازندران در نشست خبری که به مناسبت هفته پدافند غیرعامل در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد.

عکاس(زینب ذبیحی) منبع: خزرنما

حمید بخشی، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری مازندران در نشست خبری که به مناسبت هفته پدافند غیرعامل با حضور  تنی چند از مدیران استانی و خبرنگاران در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد، گفت: ‌در دنیای امروز که شاهد افزایش روزافزون مناقشات و چالش‌های فراوان هستیم، قطعاً تنوع تهدیدات هر کشوری را وادار به دفاع از قلمرو ملی خود می‌کند.

به گزارش ایکنا ،وی افزود: این دفاع می‌تواند در حوزه‌های زیستی، سایبری، شیمیایی، فیزیکی و سایر حوزه‌های غیرنظامی تعریف شود. 

وی با تأکید براینکه پدافند غیرعامل یک فعالیت صلح‌آمیز است، ادامه داد: شاید در یک دهه گذشته موضوعات فیزیکی با توجه به جنگ‌های نظامی از ضرورت بالایی برخوردار بود و یک دفاع مبتنی بر اسلحه و تجهیزات نظامی الویت داشت، اما در حال حاضر با توجه به ضرورت حاکمیت مجازی و اتفاقاتی که در حوزه مجازی در حال وقوع است، قطعاً توجه به سمت حوزه مجازی معطوف شده است. از این رو ما هم باید همت و انرژی مضاعفی توأم با خلاقیت‌ها و نوآوری در این حوزه حضور داشته باشیم. 

بخشی با بیان اینکه ۱۹ عنوان تهدید یا ابر تهدید در سطح کلان وجود دارد که باید به آن توجه ویژه‌ای  شود،‌ تصریح کرد: به هر حال وظیفه ما مصون‌سازی کشور از طریق بالا بردن قدرت بازدارندگی، ارتقای پایداری تا آستانه مقاومت ملی و کاهش آسیب‌های زیر ساخت‌های حساس، مهم و حیاتی است و آنچه که ما را به این سمت سوق می‌دهد، تسهیل در مدیریت بحران است.  

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری مازندران آب و فاضلاب شهری و آلودگی آب و خاک و جنگل هیرکانی را از جمله تهدیدات بر شمرد و خاطرنشان کرد: موضوع مهمی که در این باره وجود دارد این است که بتوانیم با ارائه برخی از تدابیر، تمهیدات و دستورالعمل‌ها از برخی از اتفاقات محتمل پیشگیری کنیم. 

وی بیان کرد: با توجه به ملاحظات متعددی که در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست در استان مازندران وجود دارد، بیشتر توجهات ما معطوف به موضوع تهدیدات زیستی است و قطعاً جدای از تهدیداتی از این دست ما در فضای ملی که خودمان هم جزئی از آن هستیم، ما تحت تاثیر برخی تهدیدات نظیر تهدیدات سایبری هم هستیم. با توجه به اینکه سازمان پدافند غیرعامل یک سازمان نوپا در کشور است و عمر آن به کمتر از یک دهه می‌رسد، نیازمند حمایت و عزم همگانی تمام دستگاه‌ها برای پیشبرد اهداف است. 

بخشی از ابلاغ طرح جامع پدافند غیرعامل خبر داد و گفت: در این طرح، به صورت خاص بیش از یک‌هزار دارایی ارزشمند استان بررسی و احصا شد که از این تعداد بیش از ۵۰۰ عنوان به عنوان دارایی‌های حساس، حیاتی و مهم رده‌بندی و به دستگاه‌ها و ارگان‌های مرتبط نیز اعلام شد. ما به عنوان یک اداره کل ستادی و نظارتی در حال فعالیت هستیم و موضوعات مطروحه را به دستگاه‌های مربوطه منعکس می‌کنیم که باید هرگونه اتفاق و تهدید خاص و ویژه را در قابل کارگروه‌های تخصصی، رفع کنیم.

مدیرکل پدافند غیرعامل مازندران به تشکیل شورای پدافند غیر عامل به ریاست استاندار، اداره کل پدافند به دبیری شورا و کارگروه‌های تخصصی پدافند غیر عامل در استان اشاره کرد و گفت: تمامی دستگاه‌های اجرایی فعال در استان جز کارگروه‌های تخصصی پدافند غیرعامل محسوب می‌شوند، اگر دستگاهی ترک فعل داشته باشد پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.

بخشی با بیان اینکه از استان‌هایی هستیم به جهت ضریب نفوذ اینترنت دومین تهدید به این حوزه اختصاص دارد، گفت: تهدیدات شیمیایی استان در حداقل قرار دارد.

بخشی با اشاره به اغتشاشات اخیر کشور مبنی براینکه موضوع درگیر کردن مردم با حاکمیت را شاهدیم که به واسطه مشکلات اقتصادی درحال بروز و ظهور است، گفت:حفظ جان مردم، حفظ تمامیت ارضی، حفط زیرساخت‌های اقتصادی و … را پی گیر هستیم.

وی با بیان اینکه باید پدافند غیرعامل یک فرهنگ در جامعه شود،‌ گفت: حاکمیت باید برای حفظ جان و مال مردم حداکثر تلاش را داشته باشد باید زیرساخت های خدمت رسان را تقویت کنیم که ضعف و اختلال در زیرساخت ها موجبات نارضایتی را فراهم نکند.

مدیرکل پدافند غیرعامل مازندران از نواخته شدن زنگ پدافند غیر عامل در بیش از ۴۰۰۰ مدرسه استان مازندران خبر داد و افزود: فردا ساعت ۸صبح با حضور مسئولان استانی و شهرستانی زنگ پدافند غیر عامل در مدارس استان به صدا در می‌آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *