دسته‌ها
آرشیو فرهنگی

دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی مازندران

دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی در سال ۱۴۰۱ با حضور آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران، حسین کمالی سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران، جوادی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سردار مسلمی فرمانده سپاه کربلا، جواد طالبی شهردار ساری و دیگر مسئولان در دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در مازندران برگزار شد.

عکاس(امیرعلی عبادی) منبع: خبرگزاری پانا

حجت الاسلام والمسلمین«محمدباقر محمدی لائینی» در جلسه شورای فرهنگ عمومی مازندران با بیان اینکه فرهنگ اربعین، خون بهای امام حسین علیه السلام و ۷۲تن از یاران باوفای آن حضرت است و باید پاسداران خوبی برای ترویج و تقویت این فرهنگ باشیم، اظهار کرد: شورای فرهنگ عمومی یک فرصت و ظرفیت مغتنم برای پاسداری از فرهنگ اربعین است.

به گزارش روابط عمومی اداره ول فرهنگ و ادشاد لسلامی مازندران ؛
نماینده ولی فقیه در مازندران ضمن یادآوری قیام ۱۷شهریور ، گفت: هفدهم شهریور روزی است که قیام ملت شریف ایران بر علیه حکومت جبار طاغوت بوجود آمد و عده ای از مردم بی گناه توسط عوامل رژیم در میدان ژاله تهران به شهادت رسیدند که یادشان را گرامی می داریم.

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان اینکه باید بررسی شود چرا نیروها در مرکز جذب شده و برای غرب استان بکار گیری شده اند، افزود: باید فرهنگسازی شود تا فرزندان این مرز و بوم در همه شهرها به حضور در سنگر تعلیم و تربیت به عنوان معلم اقبال نشان دهند.

وی با بیان اینکه کیفیت برخی از مدارس استان با چالش مواجه است، گفت: متاسفانه برخی از مدیران مدارس به ارزش های والای اسلامی گرایش ندارند.

حجت الاسلام محمدی لائینی برلزوم تشویق دانش آموزان برای حضور با حجاب به ویژه حجاب برتر در مدارس تاکید کرد و افزود: آشناسازی دانش آموزان با مسئله عفاف و حجاب باید در دستور کار کادر آموزشی مدارس باشد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی مازندران ضمن تحسین دانش آموزان استان برای کسب مدارج علمی در دانشگاه ها و المپیادها، خواستار بررسی تعداد حضور دانش آموختگان استان در دانشگاه های ممتاز کشور شد.

وی ضمن قدردانی از تلاش های سپاه کربلا برای رفع معضل سگ گردانی در استان، گفت: متاسفانه صدا و سیما در برخی از برنامه ها ناخواسته مروج سگ گردانی است که باید مراقبت شود.

حجت الاسلام محمدی لائینی بابیان اینکه دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان باید با سپاه کربلا نشست داشته باشد تا شاهد کاهش سگ گردانی در استان باشیم، افزود: شرعا خرید و فروش سگ حرام است و از ایجاد مراکز جدید فروش سگ جلوگیری شود و همچنین مراکز فعلی تعطیل شوند.

وی به اهمیت تشویق مردم به فرزند آوری تاکید کرد و خواستار برنامه ریزی برای تحقق این مهم ذیل شورای فرهنگ عمومی شد.


سردار «سیاوش مسلمی»در نشست شورای فرهنگ عمومی مازندران به معضل سگ گردانی در استان اشاره و اظهار کرد: رتبه های اول و تا سوم کشور در این بحث به این خطه از شمال کشور اختصاص دارد.

فرمانده سپاه کربلا با بیان اینکه این فرهنگ ناشی از فرهنگ غرب است و استان را با چالش هایی مواجه کرده، افزود: هم زیستی با حیوانات خانگی متاسفانه بدون توجه به هیچ قوائد و قوانینی درحال افزایش است.

وی با بیان اینکه تعداد سگ گردانی مشهود در ماه به طور متوسط ۱۰۰سگ گردانی داریم، افزود: مازندران رتبه چهارم فروشگاه غذا و لوازم خانگی برای سگ را دارد.

سردار مسلمی با بیان اینکه مازندران رتبه دوم صفحات مجازی فروش سگ را دارد، ادامه داد: رتبه اول پرورش و فروش سگ های زینتی و داروخانه حیوانات خانگی را در اختیار دارد در صورتیکه در کشور رتبه سوم کاهش زاد و ولد را داریم باید دلایل میل مازندرانی ها برای زیست با سگ به جای فرزند بررسی شود.

وی با بیان اینکه صدا و سیما و فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بیان مشکلات و مضررات سگ گردانی و زیست با سگ ورود کنند، گفت: سهل الوصول بودن در اختیار گرفتن سگ و تامین دارو و غذا این حیوان خانگی موجب شده که مردم پایین شهر نیز به سگ گردانی روی بیاورند.

سردار مسلمی با بیان اینکه وجود خلأ های قانونی و عدم پای کار بودن ضابطین این قوانین متاسفانه شاهد افزایش سگ گردانی در استان هستیم، ادامه داد : شرع نیز خرید و فروش سگ را حرام می داند.

وی با بیان اینکه گسترش بی رویه رشته دامپزشکی در دانشگاه ها نیز میل به پرورش و فروش حیوانات خانگی را افزایش داده، گفت: باید کاری کرد هزینه نگهداری سگ در منزل زیاد شود.

سردار مسلمی باید ادارات در بخش اعطای مجوز برای ایجاد داروخانه دامپزشکی و مراکز فروش حیوانات خانگی باید اعمال محدودیت کنند، ادامه داد : صدور قوانین سختگیرانه برای نگهداری حیوانات خانگی در منازل مسکونی مورد توجه باشد.

وی با بیان اینکه باید مراکز غیر مجاز فروش سگ در استان تعطیل شود، افزود: باید از ایجاد مراکز فروش حقیقی و مجازی سگ در استان جلوگیری شود.

سردار مسلمی بیان کرد: فرهنگ سازی در حوزه مضررات سگ از منظر دینی با ظرافت و خلاقیت که با عقل انسان امروزی سازگار باشد مورد توجه صدا و سیما مرکز مازندران باشد.

وی با تاکید براینکه دسترسی به خرید سگ باید سخت شود، گفت: نهادهای متولی صدور مجوز فروش و درمان حیوانات خانگی باید ورود کنند و مجوزهای سختگیرانه برای فعالیت در بیرون از شهر ارائه کنند.

سردار مسلمی به شباهت های برخی داروها بین سگ و انسان اشاره کرد و افزود: متاسفانه داروها به سادگی دراختیار صاحبان سگ قرار می گیرد و بیماران با مشکل تامین دارو مواجه اند و باید مورد بررسی قرار گیرد .


«حسین جوادی» در نشست شورای فرهنگ عمومی مازندران ضمن تسلیت به مناسبت ایام اقامه عزای اربعین حسینی با بیان اینکه گستره شورای فرهنگ عمومی وسیع است و باید کارهای بزرگی در حوزه فرهنگ ذیل این شورا محقق شود، اظهار کرد: بسیاری از اقدامات و مصوبات در مرکز تصمیم گیری می شود و باقی شوراها در شهرستان ها باید این اقدامات مصوبات را لازم الاجرا بدانند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به برگزاری اشکواره فرهنگی هنری در رابطه با جریان قیام عاشورا و شهدای مدافع حرم اشاره کرد و گفت: دبیرخانه این اشکواره در هفت بخش شامل رسانه، تئاترخیابانی، سرود و نقالی، عکس، شعر و داستان کوتاه جمع آوری آثار خواهد داشت.

وی با بیان‌اینکه تلاش داریم از دریچه هنر مروج فرهنگ عاشورا و اربعین حسینی باشیم، افزود: این اشکواره تاکنون چهار دوره در شهرستان آمل برگزارشد.

جوادی گفت: با زبان هنر حرف زدن همیشه برای انتقال مفاهیم و ارزش ها اثر گذار تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه هدف اشکواره جریان سازی هنری فرهنگ عاشوراست، عنوان کرد: با توجه به استقبال خوب و چشمگیر مردم و هنرمندان در چهار دوره گذشته به جرات میتوان آن را جز رویدادهای بزرگ فرهنگی مذهبی شمال کشور دانست.

جوادی اظهار امیدواری کرد با حمایت‌های دستگاه های اجرایی استان و اعضای شورای فرهنگ عمومی مازندران این رویداد در تقویم فرهنگی استان مازندران جانمایی و برگزاری آن دائمی شود .


«حسین کمالی» در نشست شورای فرهنگ عمومی مازندران به بازگشایی مدارس بعد از حدود ۲سال تعطیلی درپی همه گیری کرونا اشاره و اظهار کرد: براساس سند تحول تلاش داریم انسان هایی مومن، جهادی، عالم و… تربیت کنیم.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه اقشار مختلف جامعه هرکدام به نوعی با دستگاه تعلیم و تربیت در ارتباط هستند و نگاه ها به سمت عملکرد این دستگاه می باشد، ادامه داد: جلسات متعددی با متولیان امر آموزش و پرورش استان برای بازگشایی درست و به موقع مدارس برگزار شد.

کمالی با بیان اینکه فعالیت های آموزش و پرورش درقالب پروژه مهر تعریف شده است، گفت: در این پروژه شش کارگروه تعریف شده است.

وی کارگروه ساماندهی نیروی انسانی را از جمله کارگروه ها ی مهم دانست و افزود: تلاش داریم امسال هیچ مدرسه ای بدون آموزگار نباشد.

کمالی به مشکل جذب و انتقال معلمان در دستگاه تعلیم و تربیت اشاره کرد و ادامه داد: راه ورود به آموزش و پرورش از دانشگاه فرهنگیان می گذرد اما این سیاست به درستی در استان اعمال نشده و اکنون معلمان که برای جذب به غرب استان مراجعه کردند تقاضای انتقال به شهرهای محل سکونت خود دارند تلاش داریم رضایتمندی نسبی محقق شود.

وی با بیان اینکه زنگ نمادین بازگشایی مدارس استان ۲مهرماه سال‌جاری نواخته می شود، بیان کرد: امسال ۵۳۶هزار و ۹۷۷ نفر دانش آموز در مدارس استان ادامه تحصیل خواهند داشت. ۲۰درصد از این دانش آموزان در مدارس غیر دولتی درس می خوانند.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش مازندران اضافه کرد: تاکنون ۵۱۰هزار و ۳۶۱نفر از دانش آموزان استان ثبت نام نهایی شده اند.

کمالی با بیان اینکه آموزش و پرورش تلاش دارد اولیا در همه فرآیند تعلیم و تربیت کمک کار این دستگاه باشند، گفت: کارگروه تبلیغ و تبیین نیز فعال است.

وی با بیان ۱۷هزار و ۹۸۳کلاس درس در استان داریم، ادامه داد: در ثبت سفارش برای دریافت کتب تحصیلی در کشور رتبه اول را داریم.

کمالی بابیان ۳۵۳هنرستان کارو دانش و فنی و حرفه ای در استان فعال است، افزود: ۳۴هزار و ۳۰۰نیروی انسانی برای سال تحصیلی جدید در مدارس استان خدمت خواهند کرد و کمبود ۸۲هزار و ۵۰۰ساعت کمبود نیروی انسانی نیز درحال مرتفع شدن است.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه آموزش و پرورش در بحث سرویس های بهداشتی با مشکل مواجه است، ادامه داد : ایجاد لوله کشی برای صابون مایع و آبخوری مدارس مورد انتظار است.

وی یادآورشد: براساس آئین نامه بهداشت محیط مدارس در سه هزار و ۷۰۵مدرسه دولتی استان، ۷۳۸ چشمه توالت مدارس، ۳۰۳لوله کشی صابون مایع، ۸۰۵روشویی‌ و ۴۱۶آبخوری مجزا نیاز است که امید می رود با همراهی دستگاه ها و خیرین این نیازهای بهداشتی مدارس برای حفظ سلامت دانش آموزان مرتفع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *