دسته‌ها
آرشیو

جلسه ستاد خانواده، جوانی و جمعیت مازندران

دومین جلسه ستاد خانواده، جوانی و جمعیت استان مازندران به ریاست استاندار برگزار شد.

عکاس( زینب ذبیحی) منبع: خزرنما

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، سیدمحمود حسینی‌پور ظهر امروز در جلسه ستاد خانواده، جوانی و جمعیت استان مازندران با اشاره به اینکه قرارگاه جوانی جمعیت باید جدی تلقی شود، اظهار کرد: رشد جمعیت همواره یکی از مسائل مهمی است که افکار اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی جهان را به خود مشغول کرد و پیامدهای آن که شامل بهداشت و امنیت غذایی و غیره است مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه رشد جمعیت در کشور نشان دهنده توسعه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حتی مورد توجه امنیت ملی است، تصریح کرد: بر اساس آمار دقیقی که وجود دارد کشور با کاهش رشد جمعیت مواجه شد و پیری یک مسئله استراتژیکی است.

استاندار مازندران با ابراز تاسف مبنی بر اینکه استان با نرخ جمعیت پایین در رتبه پایانی استان‌های کشور قرار دارد، افزود: تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت نشان می‌دهد از حالت عادی خارج شده و به حالت اضطراری رسیده‌ایم این نشان از اهمیت موضوع است.

وی وضعیت مازندران را در بخش جمعیت بحرانی دانست و گفت: طبق آمار ارائه شده میزان شرایط مطلوب و موجود با هم تناسب ندارد. باید متناسب با این تهدید برنامه جدی داشته باشیم.

حسینی‌پور با تاکید بر اینکه در شرایط بحرانی مدیران دستگاه‌های اجرایی بر اساس وظایفی که در قرارگاه دارند باید جهادی وارد شوند، یادآور شد: موضوع کاهش جمعیت در مازندران تهدید در بخش اقتصادی، سیاسی و امنیتی استان است.

وی افزایش مهاجرت به مازندران و وجود جمعیت سیال را تهدید برای اکوسیستم استان تا ۱۰ سال آینده عنوان کرد. 

حسینی‌پور معتقد است از این کاهش رشد جمعیت مازندران دچار بحران هویتی می‌شود. نمی‌توان با نگاه معمولی این موضوع دنبال شود.

وی با تاکید براینکه دبیرخانه قرارگاه جوانی جمعیت در مازندران باید فعالیت شبانه روزی داشته باشد، تصریح کرد: وقتی نگاهی به رسانه‌ها، فضای مجازی و مردم می‌کنیم حسی وجود ندارد که با بحران جمعیت مواجه هستیم این حس وظیفه مندی باید به بطن جامعه انتقال داده شود.

وی ماینده عالی دولت به اداره کل ارشاد مازندران به عنوان کمیته روابط عمومی و آموزش قرارگاه جوانی جمعیت تاکید کرد بنا به اهمیت موضوع در این بخش از افراد کاردان، دانشگاهیان، پژوهشگران استفاده کند.

استاندار مازندران با بیان اینکه همه مباحث استان اقتصادی نیست؛ لازم است با توجه به گردشگر پذیر بودن نگران فرهنگ و هویت باشیم، اظهار کرد: موضوع تک فرزندی از همین حضور گردشگران در استان متاثر شده است. این بحث باید در ابعاد مختلف روانشناسی و جامعه شناسی مورد بررسی قرار گیرد.

وی استفاده از مکانیزم‌هایی که در دنیا برای جوانی جمعیت از آن استفاده شد را تاکید کرد و گفت: مازندران ۳ هزار و ۶۰۰ روستا دارد فعالیت‌های آموزشی باید از روستاها انجام شود زیرا جمعیت تاثیرگذاری را در این مناطق داریم.


حسینی‌پور با بیان اینکه کاهلی و کم کاری مدیران در اجرای سیاست‌های ابلاغی جوانی جمعیت قابل پذیرش نیست، خاطرنشان کرد: موضوع جمعیت یکی از مهمترین مسائل مازندران است وضعیت استان بحرانی است و همه مسئولیت داریم.

*تهدید هویت نسلی در مازندران

سمیه قاسمی طوسی مدیر کل امور خانواده و بانوان استانداری مازندران نیز در دومین جلسه ستاد خانواده، جوانی و جمعیت استان اظهار کرد: تهدید هویت نسلی در مازندران مطرح  است.

وی با اشاره به اینکه قانون جوانی جمعیت کلی است، افزود: با توجه به اولویت مازندران براساس شرایط پنجره جمعیت ۷ ساله باید یکسری قوانین برای استان متصور شود.

قاسمی طوسی تصریح کرد: برای جلوگیری از سقط جنین دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی همچنین دستگاه قضایی و دادستان‌ها به طور عالمانه وارد شوند و مماشاتی نداشته باشند.

*حمایت مالی در درمان ناباروری 

به گزارش فارس، در این جلسه دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گزارشی اعلام کرد؛ بخش درمان ناباروری بیمارستان امام ساری از لحاظ نیروی انسانی و تجهیزات پزشکی مورد توجه دانشگاه قرار گرفته است.

همچنین در اجرای مصوبات سفر رئیس جمهور دولت سیزدهم به مازندران ۹ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز بخش درمان ناباروری بیمارستان‌های نوشهر و بهشهر در نظر گرفته شد که ۴ میلیارد آن جذب شد.

در این خصوص بخش آموزش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در اقدام علمی آگاه سازی، مهارت آموزی و پرداخت تسهیلات را برای افزایش فرزند آوری و جمعیت جوان در  شهرهای ساری، آمل، قائم‌شهر، نوشهر و تنکابن در نظر گرفته است.

طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران ارائه خدمات ناباروی برای  تمامی زنان دارای همسر ۱۵ تا ۵۰ سال، حمایت از افراد نیازمند در درمان ناباروی، شناسایی زنان نابارور و دچار مشکلات مالی، تامین فضای مناسب برای رفع نیازهای نوزادان در دستگاه‌های اجرایی، اجرای مشوق‌های قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از سری فعالیت‌های این دستگاه خدمات رسان در حوزه آموزش و درمان بوده است.

بنا به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران سالانه در استان ۳۲ هزار تولد ثبت می‌شود با برنامه‌هایی که توسط قرارگاه جمعیت جوان انجام می‌شود بتوانیم سال بعد به ۳۷ هزار تولد افزایش یابد. به عبارتی هر سال ۲ دهم درصد افزایش فرزند آوری در استان ثبت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *