دسته‌ها
آرشیو

بازدید وزیر جهاد کشاورزی از ظرفیت‌های کشاورزی مرکز و شرق مازندران

وزیر جهاد کشاورزی در سفر یکروزه خود به مازندران ضمن بازدید از پایانه صادراتی برنج آمل،صنایع کشت و صنعت آمل و گلخانه لیموترش قائمشهر، از باغات مرکبات میاندورود و مجتمع کشتارگاهی ساوانا در گلوگاه بازدید کرد و کلنگ واحد تولیدی کشت و صنعت “رسپینا” مازندران را بر زمین زد و سپس پای صحبت‌های فعالان اقتصادی بخش خصوصی در حوزه کشاورزی نشست.

عکاس(سعید منصوری) منبع: آوای خزر

در این نشست بابایی‌کارنامی و زارعی نمایندگان ساری و میاندورود، و همچنین شریعتی نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

وزیر جهاد کشاورزی و هیات همراه، پنج‌شنبه شب از گروه تولیدی ساوانا در ناحیه صنعتی گلوگاه بازدید کردند. این واحد در واقع زنجیره تولید مرغ است، از تولید نهاده، خدمات دامپزشکی، پرورش مرغ تا صنعت کشتارگاهی، بسته‌بندی و توزیع مرغ به عنوان یک برند ملی، ظرفیت مهم صادراتی کشور است.

سید جواد ساداتی‌نژاد همچنین با همراهی استاندار مازندران، معاون اقتصادی و جمعی از مدیران حوزه اقتصادی و کشاورزی استان و شهرستان میاندورود در آغاز عملیات اجرایی کارخانه کنسانتره در شرق مازندران با نام “کشت و صنعت رسپینا” شرکت کرد و کلنگ این مجموعه را به زمین زد.

آنطور که مدیر این طرح به خبرنگار ما گفته است: قرار است یکسال دیگر این واحد تولیدی به بهره‌برداری برسد. میزان اشتغالزایی این واحد را نیز 500 نفر اعلام کرده است.

مازندران لنگر امنیت غذایی است

سیدجواد ساداتی‌نژاد  در نشست با فعالان اقتصادی حوزه کشاورزی استان مازندران که در استانداری برگزار شد، با بیان اینکه مازندران برای کشور لنگرگاه در حوزه کشاورزی است، افزود: همه استان‌ها در بخش‌های مختلف جذابیت‌های خاصی دارند، اما مازندران استان کشاورزی است لذا باید دقت خاصی نسبت به آن داشته باشیم.

او ادامه داد: به دنبال این هستیم که هفته کاری در استان‌ها داشته باشیم و نخستین استان هم مازندران است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه مازندران استان زرخیز و لنگر امنیت غذایی است، معتقد است؛ هر چه روی این استان کار و هزینه کنیم باز هم کم است.

ساداتی‌نژاد با اشاره به مشکلاتی که فعالان اقتصادی اعم از تولیدکنندگان و صادرکنندگان حوزه کشاورزی عنوان کردند، صراحتاً گفت: تمام اختیاراتی که دارم را به استاندار تفویض می‌کنم و از مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران خواست تا چیزی را به تهران ارجاع ندهد.

او با بیان اینکه نگاه ما به بخش کشاورزی تنها امنیت غذایی نیست و به دنبال حکمرانی غذا هستیم، تصریح کرد: در جنوب غرب آسیا حکمرانی غذا از آنِ ایران است و آنقدر تنوع داریم که به راحتی این کرسی برای ما است گرچه محصولات ما گاهی به نام روسیه می‌رود و یا کشور دیگری با کالای ما تجارت می‌کند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به سخنان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران، سخنان او را که به حل مشکلات بخش کشاورزی پرداخته بود؛ تحسین کرد.

ساداتی‌نژاد درباره مشکلاتی که در حوزه دام و طیور و باغداری عنوان شد؛ گفت: درود بر شرف دامداران و مرغداران! بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۰ خوب حمایت شد، اما بخش طیور و دام را نتوانستیم از این گردنه عبور بدهیم، اما آن‌ها در این فضای اقتصادی که تحت فشار هستند به خوبی فعالیت کردند.

او درباره موضوع فواصل در بخش کشاورزی عنوان کرد که استاندار مازندران در این زمینه تصمیم بگیرد و ما تصویب می‌کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین از حل مشکل صادرات گل و گیاه گفت و درباره آب مجازی و تفاسیری که در آن وجود دارد؛ به صورت جمعبندی‌شده معتقد است که محصولات آب‌بر باید وارد شوند.

این مسوول بیان کرد: معافیت پنجاه درصدی در پرتقال، نارنگی، سیب و شیر خشک را از اول مهرماه برای چهار ماه توافق کردیم.

او درباره مشکل صادرات کیوی به هندوستان بیان کرد: هیچ مشکلی در کیوی ایران نبود و یک تلاش دیگری انجام خواهیم داد و تجدید نظر خواهد شد.

ساداتی‌نژاد درباره سنددار شدن اراضی کشاورزی نیز اعلام کرد که تا پایان دولت سیزدهم همه اراضی کشاورزی باید دارای سند شوند. البته مازندران در انتهای این لیست قرار دارد و باید تا ۱۴۰۲ موضوع سنددار شدن اراضی حل شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به موضوع تاخیر در پرداخت تسهیلات یا واگذاری تراکتور به کشاورزان، گفت: این مسئله را پیگیری می‌کنم، اما سوال این است که چرا مازندران با داشتن این همه ظرفیت بالای کشاورزی، یک کارخانه کمباین و تراکتور و تجهیزات‌سازی بخش کشاورزی نباید داشته باشد.

او همچنین درباره موانع تسهیلاتی، تصریح کرد: مدیرعامل بانک کشاورزی را به مازندران ماموریت می‌دهم تا هدایت در بخش تسهیلات را سامان بدهیم.

ساداتی‌نژاد این را هم اضافه کرد که ۱۰ همت دیگر تسهیلات ۱۰ تا ۱۵ درصدی باید پرداخت کنیم.

او خطاب به استاندار مازندران با بیان اینکه بانک کشاورزی امید کشاورزی در استان و بانک تخصصی است، تاکید کرد:هیچگونه مسامحه، بهانه‌تراشی و کندی در حوزه تسهیلات کشاورزی را نمی‌پذیرم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه “بانک‌ها تربیت شدند که وام ندهند”، به استاندار مازندران گفت: ” هر کدام از مدیران که در انجام وظایف کندی دارند محکم برخورد کنید و به نظر بنده اختیار عمل دارید”.

او همچنین با اشاره به میزان تولیدات در بخش شیلات و ماهی در قفس که یک‌هزار تن در مازندران است، این عدد را به تعبیری در حد صفر دانست و خواستار افزایش آن شد.

وزیر جهاد کشاورزی از افراد علاقمند به سرمایه‌گذاری در حوزه غذا خواست که این سرمایه‌گذاری را در مازندران انجام بدهند.

به گزارش آوای خزر، وزیر جهاد کشاورزی پس از این نشست، ساری را به مقصد شهرستان گلوگاه برای بازدید از کشتارگاه فوق مدرن ساوانا ترک کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *